Geen uitzondering op renseigneringsverplichting voor Uitbetaalde Bedragen aan Derden (UBD) in de zorg

24 februari 2023, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Voor de meeste inhoudings- en administratieplichtigen geldt dat zij in 2023 voor de eerste keer uit eigen beweging een opgave moeten doen van de uitbetaalde bedragen aan derden. De opgave voor in 2022 uitbetaalde bedragen moet uiterlijk op 31 januari 2023 digitaal zijn aangeleverd aan de Belastingdienst. In de praktijk blijkt dat deze verplichting met name in de zorgsector tot een (onevenredige) administratieve last leidt. Recent heeft de Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet (GroenLinks) gevraagd of zorgaanbieders vanwege hun btw-vrijstelling niet (tijdelijk) uitgezonderd kunnen worden van deze verplichting. Staatssecretaris Van Rij heeft hier, mede namens de minister voor Langdurige Zorg en Sport, inmiddels op gereageerd.
Petra de Waal
Petra de Waal
Fiscalist - Associate Partner
In dit artikel

Even terug (1): Voor wie geldt de meldplicht?

In het belastingplan 2021 is opgenomen dat inhoudingsplichtigen en collectieve beheersorganisaties (hierna: cbo’s) vanaf 2022 de verplichting hebben om aan derden uitbetaalde bedragen digitaal op te geven aan de Belastingdienst. De opgave over uitbetaalde bedragen in 2022 moest uiterlijk op 31 januari 2023 ingediend zijn en geldt voor:

  1. Inhoudingsplichtigen voor de Wet op de Loonbelasting. Dat zijn werkgevers of uitkeringsinstanties die een loonheffingennummer hebben en die aangifte voor de loonheffingen moeten doen.
  2. Cbo’s. Dat zijn organisaties belast met de inning en/of verdeling van vergoedingen op grond van auteurs- en naburige rechten.

Voor meer informatie over de aan te leveren gegevens en/of over de geformuleerde uitzonderingssituaties waarin geen renseigneringsverplichting bestaat, vindt u in deze blog.

Even terug (2): Waarom is de meldingsplicht extra problematisch in de zorg?

Het versturen van facturen zonder de vermelding van btw of met btw € 0 doet zich bijvoorbeeld voor bij het van toepassing zijn van de kleine ondernemersregeling of bij voor de btw vrijgestelde prestaties. Met name in de zorg zijn veel zorgprofessionals werkzaam die voor de btw vrijgestelde prestaties verrichten.

Welke vragen heeft Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet recent over de renseigneringsverplichting gesteld (en welke antwoorden zijn er gegeven)?

Op 27 januari 2023 heeft Tweede Kamerlid Ellemeet schriftelijke vragen gesteld aan de minister voor Langdurige Zorg en Sport en de staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst inzake de renseigneringsverplichting en de mogelijkheid om de zorgsector uit te sluiten van deze meldingsplicht. Op 23 februari 2023 heeft staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) antwoord gegeven op de vragenbrief van mevrouw Ellemeet. De - wat ons betreft - twee belangrijkste vragen (inclusief bijbehorend antwoord in vetgedrukte letters) luidden:

  • Kunt u aangeven waarom deze verplichting (de renseigneringsverplichting) ook geldt voor zorgaanbieders, aangezien zij een btw-vrijstelling hebben voor het inhuren van personeel?

"(...) De contra-informatie die wordt verkregen vanuit de renseignering van de gegevens heeft een groot heffingsbelang voor de inkomensheffing. Over betalingen voor werkzaamheden en diensten waarvoor geen btw in rekening wordt gebracht ontvangt de Belastingdienst nog geen gegevens. Dit maakt dat de renseignering door zorgaanbieders van aan derden uitbetaalde bedragen (waar inderdaad veel voor de btw onbelaste werkzaamheden worden verricht) juist van belang is. (...)"

  • Bent u bereid om zorgaanbieders, vanwege hun btw-vrijstelling (tenminste tijdelijk) uit te zonderen van deze maatregel?

"Nee, ik wil zorgaanbieders niet uitzonderen van deze verplichting. (...) Ten eerste is er sprake van een algemeen geldende regeling en is er voor een uitzondering voor de zorg (of andere sector) geen goede rechtvaardigingsgrond. Ten tweede wil ik vanwege het belang van de belastingheffing geen categorale uitzondering maken voor zorgaanbieders. (...) Ik onderken dat voor zorgaanbieders die veel uitbetalingen doen waarop vrijstelling van btw van toepassing is, het verzamelen en verstrekken van gegevens een opgave is die tijd en inspanning kost. Ik ben daarom met bovengenoemde maatwerkmogelijkheden tegemoet gekomen aan administratieplichtigen die problemen ondervinden bij de invoering van deze renseigneringsverplichting."

Het volledige antwoord vindt u hier.

Oplossingsrichtingen die mogelijk voor u werken

De renseigneringsverplichting voor aan derden uitbetaalde bedragen is een aanzienlijke lastenverzwaring en legt een extra druk op uw administratieve medewerkers. Indien u bij de inzet van zzp'ers gebruik maakt van bemiddelingsbureaus, of van plan bent hier in de nabije toekomst gebruik van te gaan maken, dan zou u er voor kunnen kiezen om in de overeenkomst met het bemiddelingsbureau op te nemen dat het bureau de verplichting heeft om de voor renseignering benodigde gegevens op te vragen bij de zzp'er en volledig en tijdig bij u aan te leveren.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij denken graag met u mee over de vormgeving van een dergelijke bepaling in de overeenkomst met een (of meerdere) bemiddelingsbureau(s), of andere oplossingsrichtingen.

Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...
Fiscaal - calculator

Rechtbank Noord-Nederland halveert belastingrente voor belastingplichtige vennootschapsbelasting

De rechtbank Noord-Nederland heeft zich uitgelaten over de evenredigheid van de belastingrente voor belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting.[1] Zij...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

30% regeling: Terugdraaiing van versoberingen in 2024

De 30% regeling is een fiscale faciliteit voor medewerkers met specifieke deskundigheid die uit een ander land naar Nederland zijn uitgezonden of die in dienst...
Fiscaal - earningsstrippingregel - rekenmachine

Aanscherping earningsstrippingregel voor vastgoedlichamen per 01-01-25?

Vanaf 1 januari 2025 zal mogelijk de earningsstrippingregel (renteaftrekbeperking voor de heffing van Vpb) voor vastgoedlichamen worden aangescherpt. In deze...

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.
No posts found