Geen misbruik van economische machtspositie door Qualcomm

17 juni 2022, laatst geüpdatet 11 september 2024
[authors value=' ' /] Op 15 juni 2022 heeft het Gerecht van de EU het boetebesluit van de Commissie tegen Qualcomm in zijn geheel vernietigd. Volgens het Gerecht heeft de Commissie een aantal procedurele fouten gemaakt en bovendien onterecht geconcludeerd dat Qualcomm misbruik zou hebben gemaakt van zijn economische machtspositie.
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel

Het misbruikverbod in vogelvlucht

Artikel 102 VWEU verbiedt ondernemingen met een economische machtspositie op een relevante markt om daarvan misbruik te maken. Dit misbruik kan gericht zijn op het uitsluiten van concurrenten van de markt of het uitbuiten van handelspartners (concurrenten, leveranciers of afnemers), bijvoorbeeld door excessieve prijsverhogingen. Wanneer de Europese Commissie vaststelt dat een onderneming zijn machtspositie heeft misbruikt, kan zij boetes opleggen. Benadeelden kunnen bovendien schadevergoedingsprocedures starten.

De Nederlandse mededingingswet bevat met artikel 24 een vergelijkbare bepaling, waarop de Autoriteit Consument en Markt toezicht houdt.

Het boetebesluit van de Commissie

In het boetebesluit tegen Qualcomm van 24 januari 2018 sanctioneerde de Commissie Qualcomm voor misbruikgedragingen gericht op uitsluiting van haar concurrent Intel van markt voor chipsets die compatibel zijn met de Long Term Evolution (LTE)-norm. In het boetebesluit heeft de Europese Commissie (‘Commissie’) Qualcomm een geldboete van bijna 1 miljard euro opgelegd wegens misbruik van een economische machtspositie. Het misbruik bestond er volgens de Commissie in dat Qualcomm in contracten met Apple zogeheten aanmoedigingspremies had opgenomen, die Qualcomm zou uitbetalen indien Apple uitsluitend bij Qualcomm LTE-chipsets zou betrekken. De Commissie besloot dat dergelijke exclusiviteitsbetalingen mededingingsbeperkende gevolgen kunnen hebben, aangezien zij Apple stimuleren om geen LTE-chipsets bij de concurrerende leverancier Intel af te nemen.

De Commissie overwoog dat Apple blijkens interne documentatie weliswaar overwoog om ook (onderdelen van) LTE-chipsets bij Qualcomm’s concurrent Intel te betrekken, maar dat voornoemde exclusiviteitsafspraken dat Apple de facto onmogelijk maakten. Dit was voor de Commissie voldoende grondslag om het boetebesluit vast te stellen.

De uitspraak van het Gerecht

Het Gerecht van de Europese Unie (‘Gerecht’) zet echter een streep door de argumentatie van de Commissie. Naast een aantal procedurele onregelmatigheden, zoals het niet opnemen van interviews uitgevoerd met derden, oordeelt het Gerecht dat de economische analyse van de Commissie het boetebesluit niet kan dragen. Volgens het Gerecht blijkt uit het commissiebesluit namelijk dat voor het merendeel van de chipbehoefte van Apple (namelijk voor iPhones) geen alternatief bestond voor de LTE-chipsets van Qualcomm. De vaststelling dat die alternatieven wel bestonden voor bepaalde iPad-modellen, biedt volgens het Gerecht onvoldoende grondslag voor de conclusie dat de exclusiviteitsbetalingen een concurrentiebeperking opleveren voor de gehele chipsetbehoefte van Apple.

Bevestiging lijn Intel?

De uitspraak toont aan dat de Europese rechters bereid zijn om mededingingsbesluiten van de Commissie en de daarin besloten economische analyse(s) ‘vol’ te toetsen. Dat bleek ook al uit een uitspraak van het Gerecht van 26 januari 2022 over een boetebesluit van de Commissie tegen Qualcomm’s concurrent Intel. In die uitspraak verklaarde het Gerecht een (destijds) recordboete aan Intel van EUR 1.06 miljard voor vergelijkbare exclusiviteitsbetalingen op een andere chipmarkt (x86 processors) nietig wegens onvoldoende onderbouwing van de mededingingsbeperkende effecten van de betrokken afspraken.

Het arrest laat zien dat het Gerecht hoge eisen aan de Europese Commissie om prijsmisbruik te bewijzen. Recent is de Europese Commissie er wel in geslaagd om niet-prijsgerelateerd misbruik door Google te bewijzen. Ook volgens het Gerecht had Google haar eigen prijsvergelijkingsdienst in haar zoekmachine bevoordeeld ten opzichte van andere prijsvergelijkingsdiensten.

De vraag is of het Hof van Justitie de kritische benadering van het Gerecht over prijsgerelateerd misbruik zal bevestigen. Dat het Hof zich op enigerlei wijze daarover moet uitlaten staat inmiddels vast, nu de Commissie tegen de Intel-uitspraak van het Gerecht beroep heeft aangetekend.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found