Geen merkregistratie voor ‘Glashütte Original’ bij virtuele horloges

17 december 2024, laatst geüpdatet 17 december 2024

De stad Glashütte staat bekend om de productie van hoogwaardige horloges. Daarom lukt het niet ‘Glashütte Original’ als merk in te schrijven voor virtuele goederen.

In dit artikel

Wanneer voldoet een merk aan de inschrijvingsvoorwaarden?

Voorwaarde voor de inschrijving van een teken als merk is dat deze ‘onderscheidend vermogen’ moet hebben. Dit wel zeggen, dat het merk moet kunnen worden geïdentificeerd als afkomstig van een bepaalde onderneming zodanig dat de waren of diensten waarvoor het merk is aangevraagd kunnen worden onderscheiden van die van andere ondernemingen. 

Glashütte: een algemeen bekend begrip in de horlogewereld

 Volgens het arrest van het Gerecht over deze merkinschrijving moet de vraag beantwoord worden of sprake is van een algemeen bekend feit dat Glashütte verwijst naar een Duitse stad in Saksen, in de buurt van Dresden, die beroemd is om de vervaardiging van hoogwaardige horloges. Dit wordt in casu aangenomen. Het Gerecht neemt aan dat ‘original’ wordt opgevat als idee van authenticiteit en trouw aan het origineel.  

De rol van het publiek bij merkperceptie

Deze beoordeling van een merkinschrijving geschiedt mede aan de hand van de perceptie van het publiek. Het publiek wordt hier gedefinieerd als (in ieder geval) een deel van het Duitse publiek, wat voor dit merkengeschil als het relevante publiek wordt aangenomen. 

Virtuele goederen: dezelfde perceptie als fysieke horloges

 Het argument dat Glashütte niet bekend staat om virtuele goederen wordt verworpen, omdat: 

enerzijds terecht [wordt] overwogen dat de naam Glashütte bij het relevant publiek een Duitse stad oproept die beroemd is om de vervaardiging van hoogwaardige horloges, [en anderzijds:] het relevante publiek virtuele waren en diensten in beginsel op dezelfde wijze zal opvatten als de overeenkomstige reële waren en diensten.’ Kortom: de perceptie blijft hetzelfde. 

‘Glashütte Original’ mist onderscheidend vermogen

Verder oordeelt het Gerecht dat ‘Glashütte Original’ niet als merk wordt opgevat, maar als reclame-informatie over de kwaliteit en authenticiteit van de betrokken waren en diensten, juist door de verwijzing naar de stad ‘Glashütte’ en haar reputatie op het gebied van fysieke uurwerkproducten. 

Logo-bescherming: waarom het Gerecht dit afwijst

Dat voor Glashütte een bepaalde schrijfwijze wordt gebruikt met een gestileerde, handgeschreven letters, doet hier niet aan af. Volgens het arrest kan er kan geen bescherming als logo worden verkregen, mede omdat het gaat om ‘een gangbaar kalligrafisch schrift’, en de logo-elementen niet onderscheidend zijn. 

Aan bovenstaande doet ook niet af dat het merk Glashütte Original eerder wel als merk is ingeschreven, omdat iedere merkinschrijving op zich moet worden beoordeeld. 

Conclusie: geen merkregistratie door gebrek aan onderscheidend vermogen

Deze merkinschrijving wordt geweigerd wegens gebrek aan onderscheidend vermogen. Als het merk als zodanig waren of diensten waarvoor het is aangevraagd niet kan onderscheiden van die van andere ondernemingen, kan het dus niet worden ingeschreven.

Wilt u meer weten over merkregistratie en bescherming van uw intellectuele eigendom? Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies.

Wint wereldkampioen Max Verstappen buiten de baan in merkengeschil?

Max Verstappen heeft recentelijk (via zijn onderneming) juridische stappen ondernomen tegen de merkinschrijving van ’S SUPERMAX’, stellende dat sprake is van...

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...
No posts found