Geactualiseerd Besluit omschrijving belastingschade

5 september 2023, laatst geüpdatet 16 september 2024
Op 9 augustus 2023 heeft de staatssecretaris van Financiën het Besluit omschrijving belastingschade van 31 oktober 2001 geactualiseerd.
Joske Hagelaars 
Joske Hagelaars 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Het besluit bevat standpunten over de heffing van inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting over in het kader van een onteigeningsprocedure toegekende belastingschadevergoedingen. De actualisatie is voornamelijk redactioneel van aard, en voorziet in de volgende wijzingen:

  • Onderdeel 1.6 ‘Andere onbelaste vergoedingen’ is vervallen, omdat het voldoende duidelijk uit de wet voortvloeit;
  • Onderdeel 2 ‘Omschrijving belastingschade’. Een verouderde wetsverwijzing is geactualiseerd;
  • Onderdeel 4 ‘Procedure’ (thans onderdeel 8) is gewijzigd door te benadrukken dat het initiatief voor het opstellen van een berekening van de omvang van de belastingschade bij belastingplichtige ligt. Daarnaast is de verwijzing naar een vragenformulier vervallen omdat hier in de praktijk geen gebruik van wordt gemaakt.

Het Besluit omschrijving belastingschade in het kort

Definitie belastingschade

In het kader van een onteigening of een verkoop ter voorkoming van onteigening kunnen door de onteigenaar/koper voor verschillende posten vergoedingen worden betaalt die tot het belastbare inkomen van de onteigende/verkoper worden gerekend. Van belastingschade is sprake indien ten gevolge van de onteigening/verkoop meer of eerder belasting wordt geheven dan geheven zou zijn indien datzelfde inkomen zonder onteigening anders verdeeld en op andere tijdstippen aan de onteigende zou zijn toegevallen (HR 7 januari 1970, ECLI:NL:HR:1970:AB3994). De belastingschade bestaat dan uit het verschil tussen:

  • de inkomsten- of vennootschapsbelasting die de onteigende verschuldigd wordt over de thans in één bedrag ontvangen vergoeding van inkomensschade én;
  • de contant gemaakte som van de bedragen aan inkomsten- of vennootschapsbelasting over het na onteigening te missen (zelfde) inkomen of winst dat, onderscheidenlijk die, over een reeks van jaren zou zijn verschuldigd.

Op bovenstaande omschrijving van het begrip belastingschade is in de rechtspraak een belangrijke nuancering aangebracht. Van belastingschade is namelijk geen sprake indien een redelijk handelende ondernemer die in gelijke omstandigheden verkeert als de belastingplichtige, rekening houdend met de belastingheffing over de boekwinst, ook zonder (dreigende) onteigening dezelfde transactie zou zijn aangegaan (HR 26 augustus 1998, ECLI:NL:HR:1998:AA2542) . Het zal dan gaan om een aanbod dat zo goed is dat het redelijkerwijze niet kan worden afgeslagen.

Daarnaast kunnen de landbouwvrijstelling, herinvesteringsreserve, investeringsfaciliteiten en willekeurige afschrijvingen onder omstandigheden met zich brengen dat er onder de streep geen sprake is van belastingschade.

Heffing over belasting(schade)vergoedingen

Uit rechtspraak van de Hoge Raad volgt dat een in het kader van een (dreigende) onteigening toegekende belastingschadevergoeding niet leidt tot heffing van inkomsten- of vennootschapsbelasting (HR 1 juni 1960, ECLI:NL:HR:1960:AY0637).

Het kan echter voorkomen dat de onteigenaar een belastingvergoeding betaalt die hoger is dan de daadwerkelijk door de onteigende geleden belastingschade. Over het deel van de vergoeding dat de belastingschade overstijgt is in beginsel inkomsten- of vennootschapsbelasting verschuldigd. De onteigende zal in dat geval een deel van de ontvangen belastingvergoeding moeten afstaan aan de fiscus. Als de onteigenaar dit nadeel vergoedt, dan zal de onteigende ook over deze tweede vergoeding belasting verschuldigd zijn.

Op praktische gronden doorbreekt de staatssecretaris deze vicieuze cirkel door in het besluit goed te keuren dat na de heffing inkomsten- of vennootschapsbelasting over de tweede belastingvergoeding geen verdere belastingheffing meer plaatsvindt.

Procedure

Het besluit voorziet in een procedure ter vaststelling van de omvang van de belastingschade.

Het initiatief voor het opstellen van een berekening van de omvang van de belastingschade ligt daarbij bij de belastingplichtige. De belastinginspecteur neemt desgevraagd een standpunt in over deze berekening.

Daarnaast is het mogelijk dat een bij de onteigening betrokken partij de belastingschade laat begroten door een derde. In dat geval verstrekt de belastinginspecteur de daarvoor benodigde gegevens, mits daarvoor toestemming is gegeven door de belastingplichtige.

De inspecteur blijft eindverantwoordelijk voor een juiste belastingheffing. Dat betekent dat de inspecteur uiteindelijk beoordeelt of en in hoeverre een bepaalde belastingvergoeding tot het belastbare inkomen uit werk en woning moet worden gerekend.

Als u vragen heeft over het geactualiseerde besluit of over onteigening en schadeloosstelling in het algemeen, dan kunt u contact opnemen met Joske Hagelaars, specialist onteigening bij Dirkzwager.

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...

Koninklijk Besluit onteigening Rijnhaven-Oost: zorgen over alternatieve locatie en niet passende plannen voor zelfrealisatieplannen

Op grond van het overgangsrecht bij de Omgevingswet worden alle onteigeningsverzoeken die voor 1 januari 2024 bij de Corporate Dienst zijn ingediend nog...
Bedrijventerrein Den Haag

Onteigening: verkoop is geen zelfrealisatie!

Onteigening; Koninklijk Besluit 22 oktober 2024 gemeente Echt-Susteren: verkoop is geen zelfrealisatie. Een heel interessant Koninklijk Besluit omdat de Kroon...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....

De Afdeling bevestigt: stikstofruimte van de 100 km-maatregel mag niet worden gebruikt

Sinds 24 maart 2020 kunnen natuurvergunningen worden aangevraagd op basis van het stikstofregistratiesysteem (SSRS). Een van de eerste maatregelen die door het...
Zonsondergang horizon - natura 2000 gebied

Het additionaliteitsvereiste bij stikstof: wanneer is extern salderen bij een project nu mogelijk?

Een project mag niet leiden tot aantasting van een Natura 2000-gebied. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van externe saldering. Deze manier...
No posts found