Europese Commissie start consultatie over staatssteunregels in de luchtvaartsector

28 april 2011, laatst geüpdatet 11 september 2024
Door de grote vlucht die low-cost maatschappijen de laatste jaren hebben genomen, is de luchtvaartsector structureel veranderd. De opkomst van low-cost maatschappijen heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat regionale vliegvelden zich kunnen ontwikkelen (en dus de locale economie bevorderen), wanneer een low-cost maatschappij een regionale vluchthaven als thuisbasis hanteert. Daarbij hebben regionale vliegvelden en low-cost maatschappijen echter een concurrentieachterstand ten opzichte van reed...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Door de grote vlucht die low-cost maatschappijen de laatste jaren hebben genomen, is de luchtvaartsector structureel veranderd. De opkomst van low-cost maatschappijen heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat regionale vliegvelden zich kunnen ontwikkelen (en dus de locale economie bevorderen), wanneer een low-cost maatschappij een regionale vluchthaven als thuisbasis hanteert. Daarbij hebben regionale vliegvelden en low-cost maatschappijen echter een concurrentieachterstand ten opzichte van reeds gevestigde hubs respectievelijk luchtvaartmaatschappijen. De staatssteunregels kunnen ertoe bijdragen deze achterstand te verkleinen.

In 2005 heeft de Commissie richtsnoeren opgesteld voor staatssteun aan regionale luchthavens en low-cost maatschappijen die deze regionale vliegvelden als thuishaven gebruiken. Indien staatssteun aan de voorwaarden uit de richtsnoeren voldoet, is deze staatssteun (na melding ervan bij de Commissie) verenigbaar met de gemeenschappelijke markt en dus toegestaan. Met behulp van een op 7 april 2011 gestarte consultatieronde beoogt de Commissie te onderzoeken of de huidige richtsnoeren de toets der tijd nog kunnen doorstaan. In de consultatieronde verzoekt de Europese Commissie (onder meer) om de mening van belanghebbende gemeenten en provincies bij de regionale luchthavens (in Nederland bijvoorbeeld Eindhoven Airport, Eelde en Rotterdam Airport). De Commissie is met name geïnteresseerd om informatie te ontvangen “about the changes in the business models of airlines and airports and recent developments concerning the financing of infrastructure and start-up aid to airlines”.

Mogelijk verwijst de Commissie alhier naar een arrest van het Gerecht van de Europese Unie van 24 maart 2011 (gevoegde zaken T-443/08 en T-455/08). In dit arrest heeft het Gerecht (nogmaals) onderscheid gemaakt tussen enerzijds overheidsinvesteringen in luchthavens die wel staatssteun opleveren, en anderzijds investeringen die geen staatssteun opleveren. Overheidsinvesteringen in de handhaving van de openbare orde en veiligheid op vliegvelden alsmede de daarmee verbonden infrastructuur, zullen onder geen beding staatssteun opleveren. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om veiligheids- en politietaken, maatregelen inzake brandveiligheid en openbare veiligheid, de operationele veiligheid, de meteorologische dienst en de luchtverkeersbeveiliging.

Het Gerecht stelt daarnaast onomwonden vast dat overheidsinvesteringen in de reguliere infrastructuur (bijvoorbeeld landingsbanen) van een regionaal vliegveld in beginsel wel degelijk staatssteun oplevert. Het feit dat er sprake is van staatssteun betekent overigens niet per definitie dat deze staatssteun niet verleend kan worden. Wel dient het voornemen van de overheid om dergelijke staatssteun te verstrekken, voorafgaand ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Commissie.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found