Een inschrijving op een meervoudig onderhandse aanbesteding met een prijs die de drempelwaarde voor Europees aanbesteden overschrijdt, is geldig

1 maart 2023, laatst geüpdatet 11 september 2024
Een inschrijver mag bij een meervoudig onderhandse aanbesteding inschrijven met een prijs die hoger is dan het toepasselijke drempelbedrag voor Europees aanbesteden. Zo’n inschrijving is geldig, ook al heeft de aanbestedende dienst op basis van een lagere raming gekozen voor een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure. Dat is alleen anders als de raming of het drempelbedrag in de aanbestedingsstukken ondubbelzinnig als prijsplafond zijn verwoord.
In dit artikel

De casus

Bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant lag recent de vraag voor of de provincie Zeeland in een meervoudig onderhandse aanbesteding terecht een inschrijving had uitgesloten die hoger was dan de van toepassing zijnde Europese drempel voor leveringen en diensten (€ 215.000,-). De provincie had de waarde van de opdracht (die niet in de aanbestedingsstukken werd genoemd) geraamd op € 180.000,- en gekozen voor een meervoudig onderhandse aanbesteding. Bij die stand van zaken, zo betoogde de provincie, had een normaal oplettende inschrijving moeten weten dat een opdracht door een aanbestedende dienst niet door middel van een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure in de markt kan worden gezet als verwacht zou worden dat er inschrijvingen worden gedaan boven de EU-drempel. Daarom moest de inschrijving volgens de provincie als ongeldig terzijde worden gelegd.

Het oordeel

De voorzieningenrechter oordeelt dat er geen wettelijke regel is waaruit volgt dat in een nationale (bedoeld zal zijn meervoudig onderhandse) aanbesteding inschrijving met een prijs boven de Europese drempelwaarde om die reden ongeldig zijn. Uit het feit dat de provincie na raming van de waarde van de opdracht koos voor een meervoudig onderhandse procedure, konden inschrijvers afleiden dat de provincie verwachtte dat er in de markt ondernemers zouden zijn die de opdracht kunnen uitvoeren voor een prijs onder de drempelwaarde. De drempelwaarde vormt in dit geval echter geen prijsplafond. De provincie had de drempelwaarde dan als prijsplafond in de aanbestedingsstukken moeten opnemen, maar zij heeft dat niet gedaan. Daarom mocht de provincie de uitgesloten inschrijver niet ‘verrassen’ met een nieuw, niet vooraf bekendgemaakt knock-out criterium. Dat is vanwege strijd met het gelijkheids- en transparantiebeginsel onrechtmatig jegens de uitgesloten inschrijver.

Omdat vaststaat dat dat de afgewezen inschrijver voor het overige geldig is en kwalificeert als de economisch meest voordelige inschrijving, wordt de provincie verboden uitvoering te geven aan de gunningsbeslissing en geboden de opdracht, voor zover de provincie de opdracht nog wil gunnen, te gunnen aan de uitgesloten inschrijver.

Commentaar: logisch dat met dit (hoge) bedrag mocht worden ingeschreven

Het is onbegrijpelijk dat de provincie de inschrijving ongeldig verklaarde vanwege de overschrijding van het drempelbedrag voor Europees aanbesteden. De raming van de waarde van een (overheids)opdrachten is bedoeld om te bepalen welke aanbestedingsprocedure moet worden gevolgd en niet om inschrijvingen ongeldig te verklaren bij overschrijding van de raming of een drempelbedrag (vgl. § 2.1.1.1. van de Aanbestedingswet). Alleen een tijdig en transparant bekendgemaakt prijsplafond kan uitsluiting van een inschrijving boven een bepaalde waarde rechtvaardigen. Wat dat betreft brengt deze uitspraak weinig nieuws onder de zon en was de uitkomst voor de provincie voorzienbaar.

Commentaar: de meervoudig onderhandse procedure hoeft niet afgebroken te worden

We merken nog op dat het enkele feit dat de laagste inschrijfprijs het Europese drempelbedrag overschrijdt, niet automatisch betekent dat ten onrechte is gekozen voor een niet-Europese procedure en/of dat deze aanbesteding moet worden afgebroken. Van een onrechtmatige procedure is pas sprake als de geraamde waarde, zoals die is vastgesteld voorafgaande aan het verzenden van de uitnodiging om deel te nemen aan de meervoudig onderhandse procedure, niet zorgvuldig tot stand is gekomen.

Heeft u vragen over het opstellen van een gunningsbeslissing of hebt u een gunningsbeslissing ontvangen die vragen oproept? Neem dan contact op met Mathijs Jonkers of Tony van Wijk.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found