Drie tips om concurrentie op jouw EAN-nummer tegen te gaan

16 april 2021, laatst geüpdatet 11 september 2024
Grote online retailplatforms als Bol.com of Amazon maken gebruik van het EAN-nummer als een unieke product identifier. Je kunt zelf als verkoper ook EAN-nummers aanvragen. Maar wat doe je tegen concurrenten die adverteren op jouw EAN-nummer?
Jeroen Lubbers 
Jeroen Lubbers 
Advocaat - Senior
In dit artikel

EAN-nummers?

Als ondernemer kun je een zogenaamd EAN-nummer (Europees Artikel Nummer) aanvragen voor de producten die je verkoopt. Een EAN-nummer is uniek. Het heeft betrekking op één product of één productsamenstelling. Voor consumenten is dat handig, want dan weet je zeker dat je het juiste product aanschaft, en voor handelaren is dat handig omdat ze zo zeker weten dat ze de juiste producten inkopen.

Grote online retailplatforms als Bol.com of Amazon maken gebruik van het EAN-nummer als een unieke product identifier. Handelaren op het platform kunnen adverteren op een bepaald EAN-nummer als zij dat specifieke product aanbieden. Als je zelf al via die platforms verkoopt, dan weet je dat je volgens gebruiksvoorwaarden alleen op een EAN-nummer mag adverteren als je ook het daaraan verbonden product aanbiedt.

Maar wat kun je concreet doen om verkoop door concurrenten onder jouw EAN-nummer tegen te gaan? Hieronder lees je drie bewezen tips.

  1. Vul de advertentie of listing aan met (een) productomschrijving en -foto's die specifiek op het product zien waarvoor het EAN-nummer is geregistreerd.
  2. Registreer een merk, zorg voor goede branding en bied je producten onder het merk aan.
  3. Leg bewijs vast!

Tip 1 - Vul de listing goed in

Een EAN-nummer is gekoppeld aan een specifiek product en/of een specifieke productsamenstelling. De advertentie op het platform kan dus ook conform die omschrijving worden ingevuld met teksten en productfoto's. Als jouw concurrent adverteert op een listing van een bepaald product of bepaalde samenstelling, maar een ander product levert, dan is dat al snel een zogenaamde oneerlijke handelspraktijk. En dat mag volgens de wet niet. Als handelaar kun je je concurrent daarop aanspreken via een (advocaten)brief of bij de rechter.

Recentelijk heeft de Rechtbank Den Haag een vonnis gewezen waarin dit wordt bevestigd.

Tip 2 - Registreer een merk

De houder van een merkrecht mag exclusief producten aanbieden onder het merk. Concreet kun je als merkhouder dus je merk handhaven tegen concurrenten die inbreuk plegen door jouw merk te gebruiken. Dat ligt voor de hand als jouw concurrent een nepproduct aanbiedt, maar je kunt ook optreden als een concurrent adverteert op een listing van een gemerkt product, maar vervolgens een ongemerkt product levert.

Daarvoor is wel vereist dat je jouw product als een gemerkt product aanbiedt. Het verdient aanbeveling om je producten dus met het merk te branden (verpakking, handleiding, etc.), en in de listing op het platform het merk ook terug te laten komen in de productomschrijving en -foto's. Heel recent nog, in een zaak over de verkoop van mondkapjes, werd merkinbreuk aangenomen.

Tip 3 - Leg bewijs vast!

Maak altijd gedateerde screenshots van de listing waarop je concurrent adverteert. Jouw concurrent kan immers de teksten en foto's van de listing veranderen, waardoor het lijkt alsof er geen inbreuk en oneerlijke handelspraktijk wordt gepleegd. Doe ook een proefbestelling om te zien welk product door de concurrent wordt geleverd en leg het openmaken van de verzenddoos goed vast met foto's en een video-opname.

Gerelateerd

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...
No posts found