De fiscale jaaragenda: uw hulpmiddel om tijdig de juiste aandacht aan fiscaliteit te besteden

28 januari 2025, laatst geüpdatet 28 januari 2025

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn, en derhalve grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden.

Petra de Waal
Petra de Waal
Fiscalist - Associate Partner
Jochem van den Berg
Jochem van den Berg
Fiscalist - Senior
In dit artikel

In een reeks van drie blogs nemen wij u mee in aantal onderwerpen die u helpen bij het verkrijgen van deze grip, praktisch en passend binnen de dagelijkse praktijk. De eerste blog focust op de fiscale jaaragenda, de tweede blog op de inrichting en werking van een fiscale commissie. We sluiten deze korte reeks af met een blog over het tax control framework.

In control zijn

In de inleiding schreven we al dat van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en dus grip hebben op de processen die relevant zijn vanuit fiscale optiek.

Per organisatie is verschillend hoe ver men gevorderd is in de stappen om in control te komen en hoe een en ander vastgelegd is. Of u nog moet beginnen met het zetten van een eerste stap, of al jaren een tax control framework heeft, een fiscale jaaragenda is altijd behulpzaam.

De fiscale jaaragenda

Het werken met een fiscale jaaragenda dient in de basis twee doelen: 

  1. Het agenderen van acties zodat tijdig aan de fiscale verplichtingen wordt voldaan
  2. Bewust inplannen van momenten om bepaalde actiepunten op te pakken, of aandacht te geven

Welke thema’s onderdeel uitmaken van een jaaragenda zijn uiteraard per organisatie verschillend. Toch zijn er veel onderwerpen die vaak terugkomen, denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • De renseigneringsverplichting in januari (zie ook onze blog)
  • De btw-aangifte over het laatste kwartaal, of de maand december op 31 januari. Waarin onder andere het BUA, de pro rata berekening en de correctie privégebruik auto zijn opgenomen
  • Het beoordelen van de WOZ-beschikkingen in maart
  • Het beoordelen van de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting
  • De berekening van de WKR en de eventuele beschikbare vrije ruimte richting het eind van het jaar of het doen van een juiste aangifte loonheffingen bij een overschrijding van de vrije ruimte

Naast de vaste thema’s heeft iedere organisatie onderwerpen die aparte aandacht vragen of aandacht behoeven. Vaak zijn deze onderwerpen wel bekend, maar wordt er niet bij stilgestaan waar in het jaar ruimte is om met een dergelijk onderwerp aan de slag te gaan. Door de jaren heen kunnen er ook nieuwe onderwerpen opkomen, die bijvoorbeeld volgen uit een fiscale quick scan of overleg met de Belastingdienst (al dan niet geïnitieerd vanuit een horizontaal toezicht convenant). Afgelopen jaar en zeker ook dit jaar zal de opheffing van het handhavingsmoratorium hoog op de agenda staan. De fiscale jaaragenda geeft inzicht in wanneer in het jaar er ruimte voor deze onderwerpen is en verplicht een organisatie om bewust en tijdig na te denken over de planning voor het komende jaar.

Onderwerpen die geen vaste tijdstippen kennen, maar wel vaak terugkomen op de agenda zijn bijvoorbeeld:

  • Een fiscale workshop voor medewerkers 
    Veelal wordt jaarlijks een workshop aangeboden voor een specifiek thema. 
  • Bredere analyse van de WKR  
    Welke kosten zijn aangewezen, welke ruimte is er nog, hoe ontwikkeld de organisatie zich, enz.
  • Een beoordeling van de pro rata
    Optimalisatie, kwalificatie van kosten, impact van wisselingen in de pro rata.
  • Beoordeling van de fiscale aspecten van overeenkomsten.  
    Bijvoorbeeld detacheringsovereenkomsten, kosten voor gemene rekening overeenkomsten, rekening courant overeenkomsten, enz.

Onze aanpak: multidisciplinair

Bij Dirkzwager werken we vanuit een geïntegreerde aanpak. Binnen het thema tax control werken we primair vanuit onze fiscale praktijk samen. Toch vragen veel onderwerpen een bredere aanpak. Zo geven we vaak workshops in samenwerking met advocaten of beoordelen we overeenkomsten niet alleen vanuit de fiscaliteit, maar kijken ook onze civiele collega’s kritisch mee. Dankzij deze samenwerking bieden wij een breed en compleet perspectief die organisaties echt een stap verder brengt.

Deze multidisciplinaire aanpak passen we ook regelmatig toe in onze advisering over of ondersteuning bij het opstellen van de (fiscale) jaaragenda.

Zo kan een fiscale jaaragenda worden uitgebreid met onderwerpen zoals vergunningstrajecten bij bouwprojecten of vraagstukken over arbeidsvoorwaarden.  

Vervolg  

Heeft u vragen over uw fiscale agenda, wilt u een kritische blik of de belangrijkste onderwerpen zijn opgenomen of wilt u wel beginnen maar weet u niet zo goed hoe? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Wij denken graag met u mee!  

Tax Liability Insurance: Navigeren door fiscale onzekerheid

De tijd van "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" lijkt ver achter ons. Fiscale regelgeving wordt steeds complexer en daarmee groeit de behoefte...

Alternatieven voor de inhuur van ZZP’ers: Wat zijn de mogelijkheden?

Het is u vast niet ontgaan: Per 1 januari 2025 is het handhavingsmoratorium op de Wet DBA afgeschaft. De kranten en vakbladen staan er vol mee. Bij...
Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...
Fiscaal - calculator

Rechtbank Noord-Nederland halveert belastingrente voor belastingplichtige vennootschapsbelasting

De rechtbank Noord-Nederland heeft zich uitgelaten over de evenredigheid van de belastingrente voor belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting.[1] Zij...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

30% regeling: Terugdraaiing van versoberingen in 2024

De 30% regeling is een fiscale faciliteit voor medewerkers met specifieke deskundigheid die uit een ander land naar Nederland zijn uitgezonden of die in dienst...
No posts found