De bescherming van bedrijfsgeheimen wordt (nog) lastiger in de toekomst! Wat nu te doen?

3 juni 2023, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Het kabinet heeft gisteren de strenge regels bekendgemaakt die in een wetsvoorstel uitgewerkt zullen worden om het concurrentiebeding verder aan banden te leggen. Hieronder licht ik de beoogde regels toe. Het zal nog even duren voordat deze regels wet zijn. Dat betekent wat mij betreft echter niet dat u nu kunt stilzitten. Nu het gebruik van een concurrentiebeding in de toekomst verder bemoeilijkt wordt, is er des te meer reden om in brede zin na te (blijven) denken: hoe beschermen wij onze bedrijfsgeheimen? Bijna alle ondernemingen hebben nog een slag te maken wat betreft de omgang met bedrijfsgeheime informatie. Vaak kan met relatief eenvoudige aanpassingen een effectievere strategie gehanteerd worden bij het omgaan met zulke informatie. Wilt u hier meer over weten, of even sparren? Neem vooral contact op!
Aletha Dera-ten Bokum
Aletha Dera-ten Bokum
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

De beoogde wijzigingen voor het concurrentiebeding zijn als volgt:
(i) Het concurrentiebeding wordt wettelijk begrensd in duur. In de praktijk wordt doorgaans 1 à 2 jaar redelijk gevonden, maar er is geen begrenzing in duur. Een rechter kan de duur hooguit matigen, maar daar is dan dus wel een procedure voor nodig. Zo ver komt het vaak niet;
(ii) Het concurrentiebeding moet - gespecificeerd en gemotiveerd - geografisch worden afgebakend;
(iii) De werkgever moet in vaste contracten het zwaarwichtige bedrijfsbelang van een concurrentiebeding motiveren. Dit geldt op dit moment al voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten, maar dit wordt dus uitgebreid naar alle arbeidsovereenkomst;
(iv) Als een werkgever een vertrekkende werknemer aan het concurrentiebeding houdt, moet de werkgever een vergoeding betalen aan de werknemer. Dit wordt een wettelijk bepaald percentage van het laatstverdiende salaris. Sommige andere landen in Europa kennen deze regel al. Op dit moment is er in Nederland alleen een wettelijke regeling die het de rechter mogelijk maakt om een vergoeding naar billijkheid toe te kennen aan de werknemer (wanneer er grote en redelijke belangen van de werkgever zijn om het beding gehandhaafd te zien, maar de werknemer door handhaving 'in belangrijke mate belemmerd wordt om anders dan in dienst van de werkgever werkzaam te zijn'. Toekenning van zo'n vergoeding is zeker geen gegeven. De nieuwe regel zal dus een wezenlijke wijziging in de praktijk opleveren.

De wetgevingsprocedure moet natuurlijk nog starten. Van Gennip verwacht het wetsvoorstel eind 2023 aan te bieden voor internetconsulatie. Het voorstel komt niet uit de lucht vallen. In 2021 is door onderzoeksbureau Panteia onderzoek gedaan naar de werking van het concurrentiebeding in de praktijk. Daaruit bleek dat ongeveer één op de drie werkgevers een concurrentiebeding hanteert - vrijwel altijd als een standaardclausule in het contract - en dat daar niet altijd een goede reden voor is. Daarom heeft Van Gennip begin 2022 al een kamerbrief gestuurd met beleidsopties om het concurrentiebeding te hervormen. De kamerbrief in de bijlage is hier een logische opvolging van. Doel is om te bereiken dat een concurrentiebeding alleen wordt overeengekomen - en gehandhaafd bij uitdiensttreding - als de (ex-)werkgever daar echt een belang bij heeft.

In de wetgevingsprocedure kan het voorstel vanzelfsprekend nog worden aangepast, maar de richting van het kabinet is helder. Dat het wetsvoorstel in zijn geheel sneuvelt, ligt gezien de aanloop naar dit voorstel toe niet in de lijn der verwachting.

Gerelateerd

Raad van State niet overtuigd van Wet VBAR: ‘fundamentele hervormingen ontbreken’

De afdeling Advisering van de Raad van State (hierna: “de Raad”) heeft stevige kritiek geuit op het wetsvoorstel Wet Verduidelijking Beoordeling...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

Klokkenluider of schender van bedrijfsgeheimen en privacyrechten? Wat werkgevers moeten weten en doen

Goed omgaan met meldingen en acties van werknemers die (mogelijk) klokkenluider zijn, is complex. Dit illustreert een recente uitspraak van gerechtshof Den...

PensioenPost #15 – Werkzaamheid valt onder de werkingssfeer van Bpf MITT maar maatstaven van redelijkheid en billijkheid staan een verplichtstelling in de weg

Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft recent uitspraak gedaan in een aansluitingsdiscussie met het bedrijfstakpensioenfonds MITT. In deze uitspraak ging het...

NIEUWE VERSIE WET VERDUIDELIJKING BEOORDELING ARBEIDSRELATIES EN RECHTSVERMOEDEN: van ABC naar WZOP

De belangrijkste wijzigingen van de op 3 juli gepubliceerde (herziende) Wet VBAR (Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden)

PensioenPost #14 – Voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen

Op 1 juli 2023 trad de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking, waarmee de formele start van de transitie naar een nieuw pensioenstelsel werd ingeluid.
No posts found