De aansprakelijkheid voor reviews onder het reclamerecht

30 januari 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Onlangs deed de Reclame Code Commissie een uitspraak over reviews op booking.com. Geklaagd wordt over hoge waarderingen van een accomodatie, een Italiaans vakantiehuis van Villa Minerva, dat via booking.com geadverteerd wordt. De cijfers 10 en 9,2 worden gegeven (beoordeling "fabulous"), terwijl de klaagster al na enkele dagen met klachten uit de accomodatie vertrokken is. Zij stelt dat de reviews verzonnen zijn. Booking.com meent niet verantwoordelijk te zijn voor de reviews en dat de klaags...
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Onlangs deed de Reclame Code Commissie een uitspraak over reviews op booking.com. Geklaagd wordt over hoge waarderingen van een accomodatie, een Italiaans vakantiehuis van Villa Minerva, dat via booking.com geadverteerd wordt. De cijfers 10 en 9,2 worden gegeven (beoordeling "fabulous"), terwijl de klaagster al na enkele dagen met klachten uit de accomodatie vertrokken is. Zij stelt dat de reviews verzonnen zijn. Booking.com meent niet verantwoordelijk te zijn voor de reviews en dat de klaagster zich tot de accomodatie moet wenden.

Inhoudelijk lukt het de klaagster niet hard te maken dat de reviews verzonnen zijn. Onder meer omdat voldoende aanemelijk is dat alleen bezoekers van de accomodatie, die deze via Booking.com geboekt hebben, de mogelijkheid hebben om een beoordeling op de website te laten plaatsen, wordt de klacht uiteindelijk afgewezen. Dat klaagster de beoordelingscijfers ongeloofwaardig acht, doet daaraan niet af.

Interessanter is het oordeel dat Booking.com zelf verantwoordelijk is voor de reviews. Zij stelde dat de accomodatie, en niet zij,verantwoordelijk is voor de geplaatste informatie, en dat ook erkend had. Het oordeel daarover luidt echter als volgt:
"In geval van een boeking via de website wordt het boekingsproces door Booking.com verzorgd. Bovendien wordt de door de accommodaties aangeleverde informatie getoond in een vormgeving die is aangepast aan de website van Booking.com, zonder dat direct duidelijk is dat de getoonde informatie in feite van de betrokken accommodatie afkomstig is. Op grond van het voorgaande heeft het College van Beroep geoordeeld dat Booking.com met betrekking tot de op de website getoonde informatie als adverteerder moet worden aangemerkt. De voorzitter neemt dit oordeel over, met dien verstande dat in het onderhavige geval zowel Booking.com als Villa Minerva verantwoordelijk worden gehouden voor de (juistheid van de) foto’s en beoordelingen van Villa Minerva die op de website van Booking.com staan."

Hoewel de reviews dus niet van Booking.com afkomstig zijn, staan ze wel op haar site. Het boekingsproces vindt ook via Booking.com plaats. De diensten van Booking.com strekken dus wezenlijk verder dan het zijn van een enkel advertentieplatform waarop accomodaties kunnen worden gereserveerd. Niet direct duidelijk is dat de informatie in feite van de accomodatie komt. Daarom is Booking.com onder het reclamerecht aansprakelijk voor de reviews.

Joost Becker, advocaat reclamerecht

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found