Concurrentiebeperkende specialisatieafspraken op gebied van oncologie mogen van de ACM (onder voorwaarden uiteraard)

30 augustus 2016, laatst geüpdatet 11 september 2024
De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft in een informele zienswijze van 15 juli 2016 groen licht gegeven voor een voorgenomen specialisatieovereenkomst tussen het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het St. Antonius Ziekenhuis en het Meander Medisch Centrum, alle gevestigd in de regio Midden-Nederland. Mededingingsrechtelijk is de kern van de voorgenomen specialisatieovereenkomst dat de ziekenhuizen verschillende oncologische ingrepen onderling verdelen. Hoewel de specialisatieove...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft in een informele zienswijze van 15 juli 2016 groen licht gegeven voor een voorgenomen specialisatieovereenkomst tussen het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het St. Antonius Ziekenhuis en het Meander Medisch Centrum, alle gevestigd in de regio Midden-Nederland. Mededingingsrechtelijk is de kern van de voorgenomen specialisatieovereenkomst dat de ziekenhuizen verschillende oncologische ingrepen onderling verdelen. Hoewel de specialisatieovereenkomst de concurrentie beperkt, wegen de voordelen van de samenwerking ook volgens de ACM op tegen de nadelen. Ten behoeve van andere zorginstellingen heeft de ACM in haar informele zienswijze tevens gevoegd vier aandachtspunten voor een self assessment bij samenwerking in de zorg.

De beoordeling van de ACM

De ziekenhuizen stellen zich op het standpunt dat hun samenwerking noodzakelijk is omdat zij ieder individueel niet aan de door de Stichting Oncologische Samenwerking (SONCOS) geformuleerde minimumnormen kunnen voldoen op het gebied van chirurgische ingrepen voor lever,- slokdarm-, maag- en alvleesklierkanker. Ieder ziekenhuis zal zich op grond van de specialisatieafspraak toeleggen op een of twee van deze oncologische ingrepen en biedt de overige ingrepen daarna niet langer aan. Wel blijven de drie betrokken ziekenhuizen het voor- en natraject van de chirurgische behandeling in concurrentie met elkaar aanbieden.

De specialisatieafspraak kwalificeert als marktverdelingsafspraak die de concurrentie in principe beperkt. De ACM concludeert echter dat de afspraak is uitgezonderd van het kartelverbod omdat aan de uitzonderingsvoorwaarden wordt voldaan:

  1. Een afweging van de voor- en nadelen van de samenwerking op het gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid leidt tot een netto-kwaliteitsverbetering.

  2. De kwaliteitsverbetering komt ten goede aan de patiënt;

  3. De afspraak is noodzakelijk om de beoogde voordelen te bewerkstelligen. De ziekenhuizen kunnen niet zelfstandig aan de Soncos-normen voldoen en de zorgverzekeraars hebben zelf aangedrongen op samenwerking in het kader van de complexe oncologie.

  4. Er blijft voldoende restconcurrentie over. Hoewel de betrokken ziekenhuizen alle actief zijn in de regio Midden-Nederland en de concurrentie aldaar (dus) wordt uitgesloten, concludeert de ACM dat de Utrechtse Ziekenhuizen voldoende concurrentiedruk op het gebied van oncologische zorg ondervinden van ziekenhuizen uit aangrenzende regio’s.


Commentaar

De informele zienswijze bevestigt dat de ACM specialisatieafspraken in de zorgsector in de regel aan zal merken als concurrentiebeperkend waardoor de toelaatbaarheid ervan afhankelijk zal zijn van een beroep op een uitzondering. Voor specialiserende zorginstellingen verhoogt dat de noodzaak tot het samenstellen van een volledig dossier omdat de bewijslast dat aan de uitzonderingsvoorwaarden is voldaan op hen rust. Het zijn enigszins open deuren maar de ACM geeft daarvoor vier tips aan ziekenhuizen met specialisatieplannen:

  • Breng niet alleen voordelen van een samenwerking in kaart, maar ook de (mogelijke) nadelen.

  • Breng ook de gevolgen van de beperking van de mededinging in kaart.

  • Weeg de voor- en nadelen van de samenwerking voor kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg af.

  • Onderbouw inschattingen van de voor- en nadelen zo veel mogelijk met feitelijke informatie.


Naar aanleiding van haar beoordeling van de “Kip van Morgen” heeft de ACM kritiek gekregen, onder meer omdat zij een beroep op de wettelijke uitzondering van het kartelverbod op grond van vooral economische redenen had verworpen (publieke doelen werden door de ACM gemonetariseerd). Uit de informele zienswijze over specialisatieafspraken blijkt dat de ACM specialisatieafspraken in de zorgsector niet (alleen) economisch beoordeelt maar wel degelijk een inschatting maakt van de gevolgen op de publieke belangen kwaliteit, betaalbaarheid en bereikbaarheid van de zorg. Daarbij is interessant dat de ACM zeker niet alle (kwaliteits)argumenten van de ziekenhuizen overneemt maar desondanks geen bezwaar heeft tegen de voorgenomen samenwerking. De reden daarvoor lijkt te zijn dat de ziekenhuizen aan alle betrokkenen stakeholders (verzekeraars/cliënten) voldoende informatie over hun samenwerking hebben verstrekt. De stakeholders zijn daardoor in staat geweest een zorgvuldige afweging te maken over de voor- en nadelen van de voorgenomen specialisatieafspraak en staan daar positief tegenover.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found