Communicatie buiten de aangewezen contactpersoon om keihard afgestraft

10 mei 2009, laatst geüpdatet 11 september 2024
Wat te doen als in het aanbestedingsdocument een contactpersoon is aangewezen en een gegadigde contact opneemt met een andere medewerker van de aanbestedende dienst? Uitsluiten en ongeldig verklaren volgens de voorzieningenrechter Assen (LJN:BI8370) nu deze sanctie in het aanbestedingsdocument was voorgeschreven!De aanbestedingsstukkenDe zaak betrof een aanbesteding van een gemeente in het Noorden van het land voor een systeem voor HRM, salarisverwerking en tijdverantwoording. In het aanbeste...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Wat te doen als in het aanbestedingsdocument een contactpersoon is aangewezen en een gegadigde contact opneemt met een andere medewerker van de aanbestedende dienst? Uitsluiten en ongeldig verklaren volgens de voorzieningenrechter Assen (LJN:BI8370) nu deze sanctie in het aanbestedingsdocument was voorgeschreven!

De aanbestedingsstukken
De zaak betrof een aanbesteding van een gemeente in het Noorden van het land voor een systeem voor HRM, salarisverwerking en tijdverantwoording. In het aanbestedingsdocument was de contactpersoon aan de zijde van de gemeente met naam vermeld. Verder was bepaald:
"Het is tijdens de aanbesteding, op straffe van uitsluiting, niet toegestaan andere functionarissen van de gemeente […] rechtstreeks te benaderen over deze aanbesteding."

De communicatie
Een gegadigde was van mening dat de door de gemeente gehanteerde gunningssystematiek ondeugdelijk was. In plaats van zich tot de aangewezen contactpersoon te wenden, richtte de gegadigde zich tot zijn vaste contactpersoon bij de gemeente. Per e-mail werden aan deze vaste contactpersoon de bezwaren meegedeeld en werd afsluitend gevraagd:
"Zie jij kans een blik hier op te werpen, want ons komt het nogal vreemd voor."

De vaste contactpersoon antwoordde:
"Zoals jij het schetst een vreemde gang van zaken. Ik zal dit bericht doorsturen naar onze inkoper die moet hier meer over weten (…)"

Vervolgens stelde de gegadigde nog enkele vragen aan de in het aanbestedingsdocument aangewezen contactpersoon in het kader van de Nota van Inlichtingen. Daags voor de inschrijvingsdatum werd de gegadigde meegedeeld dat zijn inschrijving niet in behandeling zal worden genomen nu deze gegadigde zich buiten de aangewezen contactpersoon om tot de gemeente had gewend.

Oordeel rechter
De voorzieningenrechter komt tot het oordeel dat de gemeente op juiste gronden heeft besloten tot uitsluiting en ongeldig verklaren van de inschrijving. Allereerst wordt overwogen dat het niet gaat om een uitsluiting als bedoeld in artikel 45 Bao, maar dat de uitsluiting veeleer dient te worden bezien in het meer algemene kader als vastgelegd in artikel 2 Bao, waarin het gaat om de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht, waaronder transparantie en non-discriminatie. De gemeente was conform het in het aanbestedingsdocument opgenomen voorschrift gehouden tot uitsluiting over te gaan. Het maakt daarbij niet uit dat uiteindelijk aan de zijde van de gemeente geen informatie aan de gegadigde is verstrekt.

Conclusie: wees waakzaam
Het is de vraag of deze uitspraak in hoger beroep stand houdt. Met name ingeval geconcludeerd moet worden dat door de communicatie de mededinging niet is vervalst.

Desalniettemin spreekt het voor zich dat gegadigden er verstandig aan doen uitsluitend met de in het aanbestedingsdocument aangewezen contactpersoon te communiceren. Als een aanbestedende dienst de sanctie van automatische uitsluiting te verstrekkend vindt, geven we in overweging een veiligheidsklep in het aanbestedingsdocument op te nemen. Bijvoorbeeld door te bepalen dat (in plaats van automatische uitsluiting) de aanbestedende dienst in voorkomend geval zich het recht voorbehoudt tot uitsluiting over te gaan indien naar zijn oordeel door de communicatie de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht zijn geschonden.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found