Commissie introduceert nieuw verplicht formulier voor klachten over staatssteun

14 april 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
De Europese Commissie is in principe verplicht om alle staatssteunklachten die zij ontvangt te onderzoeken. Zeker omdat de Commissie veel (onvoldoende gemotiveerde) klachten binnenkrijgt, leidt dat tot een hoge werkdruk en nodeloze verspilling van beperkte middelen. Het verplichte klachtenformulier dat de Commissie onlangs heeft geïntroduceerd, moet klagers in staat stellen met een enkele melding alle relevante informatie aan te leveren die volgens de Commissie nodig is voor een eerste staat...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
De Europese Commissie is in principe verplicht om alle staatssteunklachten die zij ontvangt te onderzoeken. Zeker omdat de Commissie veel (onvoldoende gemotiveerde) klachten binnenkrijgt, leidt dat tot een hoge werkdruk en nodeloze verspilling van beperkte middelen. Het verplichte klachtenformulier dat de Commissie onlangs heeft geïntroduceerd, moet klagers in staat stellen met een enkele melding alle relevante informatie aan te leveren die volgens de Commissie nodig is voor een eerste staatssteuntoets.

Het verplichte klachtenformulier is een logisch vervolg op de introductie van het belanghebbendebegrip in de staatssteunregels. Op basis van daarvan worden sinds juli 2013 uitsluitend nog klachten in behandeling genomen van klagers die mogelijk worden geraakt in hun concurrentiepositie door de vermeende staatssteun (zoals de potentiele begunstigde, concurrenten en beroepsverenigingen). In het nieuwe klachtenformulier zal door een klager dus niet uitsluitend uiteen moeten worden gezet waarom sprake zou zijn van staatssteun, maar ook waarom hij daardoor wordt benadeeld. Het ligt voor de hand dat de maatregelen van de Commissie drempelverhogend zullen uitpakken voor potentiele klagers. Daarmee zou het beoogde doel van de Commissie (verlaging van de werkdruk en de verspilling) worden bereikt.

Overigens laat het voorgaande onverlet de mogelijkheid voor burgers om de Commissie tips te geven over staatssteun. Alsdan bestaat echter geen verplichting tot onderzoek bij de Commissie.

 

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found