Commissie biedt helpende hand bij voorkomen vendor lock-in bij aanbestedingen

21 augustus 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
Veel aanbestedende diensten zitten vastgeketend aan hun ICT-systemen omdat alleen hun huidige leverancier rechthebbende is op de gebruikte software en (dus) nieuwe onderdelen of licenties bij diezelfde provider (moeten) worden aangekocht (zogenaamde “vendor lock in”). Daardoor bestaat het risico dat aanbestedingen een gebrek aan concurrentie vertonen. In Nederland zijn er voorbeelden bekend waarbij het door de rechter (onder bepaalde omstandigheden) is toegestaan om van een gegadigde ervaring...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Veel aanbestedende diensten zitten vastgeketend aan hun ICT-systemen omdat alleen hun huidige leverancier rechthebbende is op de gebruikte software en (dus) nieuwe onderdelen of licenties bij diezelfde provider (moeten) worden aangekocht (zogenaamde “vendor lock in”). Daardoor bestaat het risico dat aanbestedingen een gebrek aan concurrentie vertonen. In Nederland zijn er voorbeelden bekend waarbij het door de rechter (onder bepaalde omstandigheden) is toegestaan om van een gegadigde ervaring met een bepaald merk te verlangen.

Het gebrek aan mededinging is de Europese Commissie een doorn in het oog omdat het volgens haar de kosten in de overheidssector opdrijft met een bedrag van ongeveer EUR 1,1 miljard op jaarbasis. Onder het motto voorkomen is beter dan genezen heeft de Europese Commissie de Mededeling “maatregelen tegen lock-in : opbouw van open ICT-systemen door een beter gebruik van normen bij overheidsopdrachten” (de Mededeling) gepubliceerd.

Hoewel de Mededeling het inmiddels bekende standpunt van de Europese Commissie verwoordt dat een vendor lock-in een aanbestedende dienst in principe niet ontslaat van haar aanbestedingsplicht, geeft de Mededeling tevens handvatten voor de wijze waarop een aanbesteding kan worden vormgegeven om een lock-in te vermijden. Kort gezegd adviseert de Commissie aanbestedende diensten om gebruik te maken van ICT-systemen die op normen berusten in plaats van op een fabrikantgebonden technologie. Normen zorgen er volgens de Commissie namelijk voor dat fundamentele kennis over een systeem algemeen beschikbaar is, zodat andere potentiële leveranciers het systeem onder meer concurrerende voorwaarden kunnen handhaven of verder ontwikkelen.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found