Commissie biedt helpende hand bij voorkomen vendor lock-in bij aanbestedingen

21 augustus 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
Veel aanbestedende diensten zitten vastgeketend aan hun ICT-systemen omdat alleen hun huidige leverancier rechthebbende is op de gebruikte software en (dus) nieuwe onderdelen of licenties bij diezelfde provider (moeten) worden aangekocht (zogenaamde “vendor lock in”). Daardoor bestaat het risico dat aanbestedingen een gebrek aan concurrentie vertonen. In Nederland zijn er voorbeelden bekend waarbij het door de rechter (onder bepaalde omstandigheden) is toegestaan om van een gegadigde ervaring...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Veel aanbestedende diensten zitten vastgeketend aan hun ICT-systemen omdat alleen hun huidige leverancier rechthebbende is op de gebruikte software en (dus) nieuwe onderdelen of licenties bij diezelfde provider (moeten) worden aangekocht (zogenaamde “vendor lock in”). Daardoor bestaat het risico dat aanbestedingen een gebrek aan concurrentie vertonen. In Nederland zijn er voorbeelden bekend waarbij het door de rechter (onder bepaalde omstandigheden) is toegestaan om van een gegadigde ervaring met een bepaald merk te verlangen.

Het gebrek aan mededinging is de Europese Commissie een doorn in het oog omdat het volgens haar de kosten in de overheidssector opdrijft met een bedrag van ongeveer EUR 1,1 miljard op jaarbasis. Onder het motto voorkomen is beter dan genezen heeft de Europese Commissie de Mededeling “maatregelen tegen lock-in : opbouw van open ICT-systemen door een beter gebruik van normen bij overheidsopdrachten” (de Mededeling) gepubliceerd.

Hoewel de Mededeling het inmiddels bekende standpunt van de Europese Commissie verwoordt dat een vendor lock-in een aanbestedende dienst in principe niet ontslaat van haar aanbestedingsplicht, geeft de Mededeling tevens handvatten voor de wijze waarop een aanbesteding kan worden vormgegeven om een lock-in te vermijden. Kort gezegd adviseert de Commissie aanbestedende diensten om gebruik te maken van ICT-systemen die op normen berusten in plaats van op een fabrikantgebonden technologie. Normen zorgen er volgens de Commissie namelijk voor dat fundamentele kennis over een systeem algemeen beschikbaar is, zodat andere potentiële leveranciers het systeem onder meer concurrerende voorwaarden kunnen handhaven of verder ontwikkelen.

Andere verhalen

Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

De voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland gebiedt de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden om een ingetrokken aanbestedingsprocedure toch...
vrouw justitia

Vendor lock-in is objectieve rechtvaardiging voor toeschrijven naar merk

"Ingeval van afhankelijkheid tussen aanbesteder en een bepaald merk of product lijkt het te zijn toegestaan dat de aanbestedende dienst dit merk of product bij...
vrouw justitia

Beroep op derden: hoe, wat, wanneer?

Al sinds de arresten inzake Siemens en Holst Italia is het een aanbestedingsrechtelijke zekerheid dat inschrijvers een beroep kunnen doen op derden voor...
vrouw justitia

Inschrijving onvolledig – ongeldig of niet?

Onvolledige inschrijvingen bezorgen aanbesteders nog steeds hoofdbrekens. Mogen ontbrekende stukken worden aangevuld? Of moet de inschrijving toch ongeldig...
No posts found