Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

18 juni 2024, laatst geüpdatet 16 september 2024
De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Nepkorting

De ACM legt boetes op van in totaal 621.000 euro aan vijf webwinkels voor het gebruik van nepkortingen. Voor de aangeboden producten gold een onjuist afprijzing op de ‘van-prijs’, of verkeerd doorgestreepte prijzen. In werkelijkheid werd geen korting gegeven of was de korting lager.

Prijsvermindering

Bij vrijwel alle aan verkopers opgelegde boetes was sprake van een aanbieding, waarbij een prijsvermindering is getoond die niet voldeed aan de regels van de bekendmaking daarvan ('kortingen').

Uit het Besluit prijsaanduiding producten volgt (artikel 5a):

'Bij aankondigingen van prijsverminderingen geeft de verkoper de laagste verkoopprijs aan die door hem is toegepast gedurende een periode die niet korter is dan dertig dagen voor de toepassing van de prijsvermindering.'

Er geldt een uitzondering voor progressieve prijsverminderingen. Daarbij mag de verkoper, in een periode tot drie maanden na aanvang van de eerste prijsvermindering de laagste verkoopprijs aangeven die door hem is toegepast gedurende een periode die niet korter is dan dertig dagen voorafgaand aan de toepassing van de eerste prijsvermindering.

Voorbeelden van nepkorting

De ACM geeft zelf een fictief voorbeeld van een nepkorting:

Doorgestreepte prijzen

In veel gevallen werd een doorgestreepte 'van-prijs' en een anders gekleurde 'voor-prijs' getoond, met daarbij soms een kortingspercentage.

In de geconstateerde gevallen van overtreding van de Prijzenwet en Bpp:

  • was de referentieprijs ("van-prijs") niet de laagste verkoopprijs die was gehanteerd gedurende een periode van 30 dagen voor de aankondiging;
  • werd een gelijkblijvende van-prijs getoond, in een reeks van oplopende kortingen (progressieve prijsvermindering), die was onderbroken door een tussentijdse prijsverhoging;
  • werden de 'van-prijzen' kunstmatig verhoogd;
  • voldeed de prijsverminderingen ook overigens niet aan de wet- en regelgeving voor kortingen op de prijs, onder meer omdat de kortingen in gunstiger werden gepresenteerd dan ze in werkelijkheid waren;

Boetes

Er zijn boetes opgelegd conform de bandbreedtes in de Boetebeleidsregels van ACM. De ACM oordeelt hierbij dat '[h]et niet naleven van deze regels, door het hanteren van nepkortingen, schade [kan] toebrengen aan individuele consumenten en aan het consumentenvertrouwen in het algemeen. Daarnaast kan het hanteren van nepkortingen leiden tot schade voor consumenten die denken een prijsvoordeel te behalen dat er in werkelijkheid niet of in mindere mate is. Dit kan er toe leiden dat consumenten producten van andere aanbieders niet goed met elkaar kunnen vergelijken.'

en

'Bij nepkortingen zijn consumenten minder goed in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over het al dan niet kopen van een product. Dit zorgt ook voor oneerlijke concurrentie tussen verkopers die nepkortingen hanteren en verkopers die zich aan de regels houden'

Conclusie

Bij prijsreclames mogen kortingen op de gehanteerde prijs worden gegeven, en daarvoor mag ook reclame gemaakt worden, mits deze voldoen aan de Prijzenwet en het Besluit prijsaanduiding producten. Nepkortingen zijn verboden.

Joost Becker, advocaat reclamerecht

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found