Boetes kartels gaan omhoog

14 februari 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Minister Kamp van Economische Zaken heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd de (wettelijke) boetemaxima voor overtredingen van het kartelverbod te willen verhogen. Er zou van de huidige boetes te weinig afschrikkende werking uitgaan.De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt boetes op voor overtredingen van de Mededingingswet, zoals kartelvorming. De hoogte van de boete wordt vastgesteld op basis van beleidsregels. Onder andere de omzet en de ernst en de duur van de overtreding z...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Minister Kamp van Economische Zaken heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd de (wettelijke) boetemaxima voor overtredingen van het kartelverbod te willen verhogen. Er zou van de huidige boetes te weinig afschrikkende werking uitgaan.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt boetes op voor overtredingen van de Mededingingswet, zoals kartelvorming. De hoogte van de boete wordt vastgesteld op basis van beleidsregels. Onder andere de omzet en de ernst en de duur van de overtreding zijn van belang. In de Mededingingswet is daarnaast een boetemaximum opgenomen van EUR 450.000,- of (als het meer is) 10% van de jaaromzet .

Uit onderzoek is echter gebleken dat er te weinig afschrikkende werking uitgaat van deze boetes, met name als gevolg van het boetemaximum. Het is volgens de minister dan ook noodzakelijk om de maximale boetes te verhogen. Daarvoor is een wetswijziging vereist. Ten eerste wil hij de maximale boete verhogen tot 10% van de omzet gedurende de jaren dat de overtreding wordt begaan (met waarschijnlijk een maximum van 4 jaar). Langdurige kartels worden daardoor zwaarder bestraft. Ten tweede stelt hij voor het toepasselijke boetemaximum te verdubbelen bij recidive. Tenslotte wordt de mogelijkheid van een betalingsregeling onderzocht. (Een gebrek aan) draagkracht van de overtreder is op grond van de huidige beleidsregels een reden om de boete te matigen. Een betalingsregeling kan dit mogelijk voorkomen.

De voorgenomen maatregelen zullen worden afgestemd met de Europese Commissie en naar verwachting wordt het wetsvoorstel in het najaar van 2014 aan de Tweede Kamer aangeboden.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found