Blogreeks mogelijkheden tegemoetkoming medewerkers voor stijgende prijzen: (3) Personeelsleningen

18 november 2022, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Het leven wordt steeds duurder. Eén van de meest besproken voorbeelden van het moment is de exponentiële stijging van de energierekening. Het is niet geheel toevallig dat wij vaker van werkgevers de vraag krijgen welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden er zijn om medewerkers tegemoet te komen. Bent u als werkgever benieuwd naar fiscaal vriendelijke mogelijkheden om uw medewerkers tegemoet te komen? In deze blogreeks lichten we deze week enkele mogelijkheden uit. Vandaag besteden we aandacht aan het gebruik van personeelsleningen.
René Sueters
René Sueters
Fiscalist - Associate Partner
In dit artikel

Personeelslening

Indien u uw medewerkers tegemoet wenst te komen kan een personeelslening mogelijk een (tijdelijke) oplossing bieden. U kunt als werkgever een bedrag uitlenen aan medewerkers die in financiële nood verkeren.

Rentevoordeel

Besloten kan worden de lening renteloos te laten zijn. Let wel, de niet in rekening gebrachte rente behoort dan wel tot het loon. Het rentevoordeel is loon op het moment dat het voordeel wordt genoten.

Om alvast een kleine blik vooruit te werpen naar de laatste blog in deze reeks waarin we het gebruik van de vrije ruimte in de werkkostenregeling bespreken:

  • Bij de behandeling van het Belastingplan 2023 is de vraag aan de orde geweest of de werkgever de vrije ruimte in de werkkostenregeling kan gebruiken voor het rentevoordeel dat een medewerker heeft bij een renteloze lening van de werkgever. In de recent door de Belastingdienst gepubliceerde nieuwsbrief loonheffingen 2023 is duidelijk omschreven dat dit kan.

(Gedeeltelijke) kwijtschelding van de personeelslening

Vindt u het niet wenselijk dat de lening (volledig) wordt terugbetaald, dan kan overwogen worden om (een deel van) de aflossing van de lening kwijt te schelden. Deze kwijtschelding zal als loon worden aangemerkt, maar kan ten laste van de vrije ruimte in de werkkostenregeling gebracht worden.

  • Ook de (gedeeltelijke) kwijtschelding van de personeelslening kan ten laste van de vrije ruimte in de werkkostenregeling worden gebracht. Mocht u dit overwegen, vergeet dan niet de rente als eindheffingsbestanddeel aan te wijzen.

Tot een bedrag van € 2.400 per persoon per jaar wordt door de Belastingdienst aangenomen dat de aanwijzing van de kwijtschelding of het rentevoordeel gebruikelijk is en zal aanwijzing naar verwachting geen vragen oproepen. Uiteraard geldt bij overschrijding van het werkkostenbudget de verplichting om 80% eindheffing te betalen, dit is in bepaalde gevallen zelfs voordeliger dan individueel bruteren. Verder heeft het aanwijzen als eindheffingsbestanddeel als voordeel dat er geen invloed is op de hoogte van toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.

Voor meer informatie over personeelsleningen kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Onze contactgegevens vindt u in de rechterkolom.

De andere delen van deze blogreeks vindt u hier

Deel 1: Optimaal gebruik van de gerichte vrijstellingen in de werkkostenregeling

Deel 2: Gebruik maken van de fondsenvrijstelling

Deel 4: Gebruik van de vrije ruimte in de werkkostenregeling

Gerelateerd

Update: aanwijzing voor massaal bezwaar tegen belastingrente voor vennootschapsbelasting

De Staatssecretaris heeft met het Besluit van 7 februari 2025 (“het Besluit”) aanwijzingen gegeven voor massaal bezwaar tegen de belastingrente...
DBA-dossier

Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen

Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...

De fiscale commissie: grip op fiscaliteit binnen uw organisatie

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden. In een reeks...

Kosten voor gemene rekening: btw-vrij delen van gezamenlijke kosten

Organisaties werken in de praktijk vaak samen met als doel hun efficiëntie te vergroten en middelen en personeel zo optimaal mogelijk in te zetten. Onderdeel...

De fiscale jaaragenda: uw hulpmiddel om tijdig de juiste aandacht aan fiscaliteit te besteden

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn, en derhalve grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden.

Tax Liability Insurance: Navigeren door fiscale onzekerheid

De tijd van "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" lijkt ver achter ons. Fiscale regelgeving wordt steeds complexer en daarmee groeit de behoefte...
No posts found