Bijzondere uitspraak over mededingingsrechtelijke aspecten (sub)distributieovereenkomsten (LJN: BN2810)

12 augustus 2010, laatst geüpdatet 11 september 2024
Over het algemeen bevorderen distributieovereenkomsten de concurrentie tussen ondernemingen, omdat zij producenten in staat stellen om hun producten (of diensten) -tegen relatief lage kosten- in verschillende gebieden aan te bieden. Onder bepaalde omstandigheden kunnen distributieovereenkomsten de mededinging echter beperken. Hiervan kan sprake zijn indien door de opzet van het distributienetwerk de concurrentie tussen producenten van verschillende producten en/of de concurrentie tussen de ve...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Over het algemeen bevorderen distributieovereenkomsten de concurrentie tussen ondernemingen, omdat zij producenten in staat stellen om hun producten (of diensten) -tegen relatief lage kosten- in verschillende gebieden aan te bieden. Onder bepaalde omstandigheden kunnen distributieovereenkomsten de mededinging echter beperken. Hiervan kan sprake zijn indien door de opzet van het distributienetwerk de concurrentie tussen producenten van verschillende producten en/of de concurrentie tussen de verschillende distributeurs van hetzelfde product beperkt.

Indien zich een mededingingsrechtelijk geschil voordoet dat aan de civiele rechter wordt voorgelegd, dient de eiser in de procedure rekening te houden met het feit dat de burgerlijke rechter over het algemeen weinig mededingingsrechtelijke zaken behandelt, waardoor de eiser over zeer sterke argumenten dient te beschikken om hem te overtuigen. De bewijslast voor de eisende partij is over het algemeen dus zwaar. Deze omstandigheden deden zich ook voor bij een geschil tussen KPN B.V. en een distributeur, waarover de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag zich op 26 juli 2010 heeft uitgesproken.

De Zaak

Op 26 februari 2010 heeft KPN B.V. (hierna: “ KPN”) haar distributeur One Netherlands B.V. (hierna: “ One”) laten weten dat zij de distributieovereenkomst met ingang van 1 juni 2010 beëindigt. Als reden voor deze opzegging voert KPN aan dat de door One behaalde resultaten niet aan de verwachtingen voldoen. Aangezien One niet langer direct van KPN kon afnemen, heeft zij tevergeefs getracht om de KPN-producten van groothandelaren van KPN te betrekken. Kennelijk heeft KPN geweigerd goedkeuring te geven aan de groothandelaren om One als subdistributeur toe te laten.

One komt tot de conclusie dat KPN discrimineert bij het aanstellen van (sub)distributeurs met als doel de concurrentie voor bepaalde (geprefereerde) (sub)distributeurs te beperken, hetgeen een schending van het kartelverbod uit de mededingingswet zou kunnen opleveren.

One vordert (voor zover relevant) dat KPN:

(i) haar toelaat als subdistributeur, en subsidiair

(ii) haar inzicht verschaft in de voorwaarden die zij hanteert ten aanzien van de acceptatie van subdistributeurs.

KPN brengt hiertegenin dat zij interne concurrentiegevoelige (en dus vertrouwelijke) richtlijnen hanteert op basis waarvan zij subdistributeurs aanstelt. Daarbij toetst KPN in ieder geval aan de criteria ‘te verwachten toegevoegde waarde’ en ‘reputatie’. One voldoet niet aan deze criteria, aldus KPN.

Uitspraak

De voorzieningenrechter oordeelt dat de primaire vordering niet voor toewijzing in aanmerking komt. One stelt immers dat de subdistributieovereenkomsten strijdig zijn met het mededingingsrecht, omdat zij op discriminatoire gronden worden aangegaan. Overeenkomsten die in strijd zijn met het mededingingsrecht, zijn nietig. KPN kan naar het oordeel van de voorzieningenrechter “ niet worden verplicht tot het accepteren van overeenkomsten die volgens de eigen stellingen van One geheel of op een essentieel onderdeel nietig zijn”.

Ten aanzien van de subsidiaire vordering oordeelt de voorzieningenrechter dat niet bij voorbaat kan worden uitgesloten dat concurrentiebeperkende effecten optreden als gevolg van de door KPN gehanteerde voorwaarden. Dienaangaande is het dus voor One overbodig om de precieze voorwaarden te kennen. Er is echter slechts sprake van een schending van het kartelverbod indien de mededinging op de relevante markt merkbaar wordt beperkt. Om dat vast te stellen is volgens de voorzieningenrechter een marktanalyse noodzakelijk, waarbij de effecten van het beleid dienen te worden onderzocht. De eisende partij (One) dient daarvoor de benodigde informatie aan te leveren. Aangezien One volgens de voorzieningenrechter geen enkele informatie ten behoeve van een marktanalyse heeft aangeleverd, heeft zij volgens (opnieuw volgens de voorzieningenrechter) niet voldaan aan haar stelplicht. Ook de subsidiaire vordering wordt verworpen.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found