Bijbetaling door stijging staalprijzen na aanbesteding

8 januari 2016, laatst geüpdatet 11 september 2024
Het gerechtshof Den Haag heeft onlangs geoordeeld dat een aannemer recht heeft op bijbetaling door een onverwachte stijging van staalprijzen na aanbesteding. De gemeente Rotterdam meende dat de aannemer daar geen recht op had vanwege (onder andere) de in het bestek opgenomen risicoregeling. Het hof ging daar dus niet in mee. Als de gemeente een dergelijke bijbetaling had willen uitsluiten, had zij (naast deze risicoregeling) expliciet in het bestek paragraaf 47 UAV inzake kostenverhogende oms...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Het gerechtshof Den Haag heeft onlangs geoordeeld dat een aannemer recht heeft op bijbetaling door een onverwachte stijging van staalprijzen na aanbesteding. De gemeente Rotterdam meende dat de aannemer daar geen recht op had vanwege (onder andere) de in het bestek opgenomen risicoregeling. Het hof ging daar dus niet in mee. Als de gemeente een dergelijke bijbetaling had willen uitsluiten, had zij (naast deze risicoregeling) expliciet in het bestek paragraaf 47 UAV inzake kostenverhogende omstandigheden moeten uitsluiten.

Waar ging het om?

De gemeente Rotterdam heeft op 3 oktober 2003, als onderdeel van het RandstadRail-project, de bouw van een tunnel en station Europees aanbesteed. De opdracht is begin 2004 gegund aan Saturn. Bij de uitvoering van het werk wordt Saturn naar eigen zeggen geconfronteerd met kostenverhogende omstandigheden als bedoeld in paragraaf 47 UAV, als gevolg van sterk gestegen en nog steeds stijgende staalprijzen. Zij eist van de gemeente primair bijbetaling van € 8 miljoen.

Het hof stelt bij de beoordeling van het geschil voorop dat het de taak van de aanbestedende dienst is om aan inschrijvers maximale duidelijkheid te verschaffen over de strekking van de bepalingen in het bestek. De gemeente had uit ervaring kunnen weten dat een risicoregeling niet aan toepassing van paragraaf 47 UAV in de weg staat. In arbitrale uitspraken inzake bouwrechtelijke geschillen is dit meerdere malen bepaald. Van een behoorlijk geïnformeerde en normaal oplettende inschrijver kan niet worden verwacht dat hij rekening houdt met de mogelijkheid van afwijking van deze arbitrale jurisprudentie en uitsluiting van paragraaf 47 UAV. Het feit dat de gemeente heeft gekozen de zaak voor te leggen aan de gewone rechter en niet aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw kan niet tot de conclusie leiden dat zij afstand heeft willen doen van deze rechtspraktijk. Als de gemeente toepassing van paragraaf 47 UAV had willen uitsluiten dan had zij hiertoe een uitdrukkelijke bepaling moeten opnemen in het bestek.

De vraag is vervolgens of sprake is van kostenverhogende omstandigheden in de zin van paragraaf 47 lid 1 UAV. Volgens het hof was de prijsstijging van de staalproducten te verwachten voor een professionele partij als Saturn, gezien de vele verschenen publicaties die van een dergelijke stijging melding maakten. De prijsstijging boven het maximaal historisch bereikte prijsniveau was echter niet te verwachten. Dit ‘surplus’ is volgens het hof een kostenverhogende omstandigheid, die de aannemer niet kan worden toegerekend én ervoor zorgt dat de kosten van het werk aanzienlijk worden verhoogd. Aan de drie voorwaarden van paragraaf 47 lid 1 UAV is zodoende voldaan zodat de gemeente Rotterdam tot bijbetaling moet overgaan.

Kortom

Het voorgaande leidt tot de conclusie dat een opdrachtgever, die onaangename financiële verrassingen achteraf wil voorkomen, er verstandig aan doet om naast een risicoregeling expliciet in het bestek op te nemen dat paragraaf 47 UAV niet van toepassing is. Uit arbitrale jurisprudentie bleek al langer dat met het opnemen van alleen een risicoregeling niet altijd voorkomen kan worden dat bijbetaling moet plaatsvinden wanneer kostenverhogende omstandigheden zoals gestegen staalprijzen zich voordoen. Deze uitspraak maakt duidelijk dat de civiele rechter dezelfde mening toegedaan is.

T. van Wijk
Advocaat aanbestedings- en bouwrecht

 

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found