Begin juni duidelijkheid over de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

16 mei 2022, laatst geüpdatet 11 september 2024
De eerste Kamer is voornemens het ontwerp van het Koninklijk Besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet in juni te behandelen. De Minister is verzocht om een nadere specificatie en motivering wat de laatst mogelijke datum is dat met het ontwerp-KB moet zijn ingestemd om de wet per 1 januari 2023 te kunnen laten ingaan.
Jasper Molenaar 
Jasper Molenaar 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Randvoorwaarde: doorgaan van gebiedsontwikkelingen

In een Kamerbrief van 13 mei jl. heeft Minister De Jonge nader toegelicht wat de laatst mogelijke datum is waarop de Eerste Kamer het ontwerp-KB moet hebben behandeld en daarmee moet hebben ingestemd met het oog op de gewenste inwerkingtreding per 1 januari 2023. Hij geeft aan dat onzekerheid over de definitieve datum van inwerkingtreding impact heeft op de besluitvorming over de gebiedsontwikkeling en de investeringsbeslissingen die met deze projecten samenhangen. Definitieve duidelijkheid over de datum van inwerkingtreding draagt met de periode van een half jaar bij aan één van de randvoorwaarden voor inwerkingtreding: dat gebiedsontwikkelingsprocessen doorgang kunnen vinden. Dit is volgens de Minister van groot belang gelet op de vele opgaven in de leefomgeving o.a. op het gebied van woningbouw.

Hoe eerder er duidelijkheid is over de datum, hoe beter

De bevoegd gezagen moeten voldoende tijd hebben om te oefenen met de digitale systemen en werkprocessen. Er is een half jaar nodig als voorbereidings- en inregeltijd voor een goede werking van het stelsel vanaf het moment van het besluit over de inwerkingtredingsdatum. Het is volgens de Minister dan ook essentieel dat de besluitvorming over de voorhang van het ontwerp-KB zo vroeg mogelijk in juni wordt afgerond.

Publicatie

Uit de Kamerbrief blijkt dat aangekoerst wordt op een publicatie in het Staatsblad op uiterlijk 1 juli 2022. Vanaf dat moment is er dan nog een half jaar om voor te bereiden en in te regelen.

Wilt u meer weten over de Omgevingswet en/of het Opleidingscurriculum dat Dirkzwager heeft ontwikkeld om uw organisatie op de inwerkingtreding voor te bereiden? Neem contact op met Jasper Molenaar.

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...

Koninklijk Besluit onteigening Rijnhaven-Oost: zorgen over alternatieve locatie en niet passende plannen voor zelfrealisatieplannen

Op grond van het overgangsrecht bij de Omgevingswet worden alle onteigeningsverzoeken die voor 1 januari 2024 bij de Corporate Dienst zijn ingediend nog...
Bedrijventerrein Den Haag

Onteigening: verkoop is geen zelfrealisatie!

Onteigening; Koninklijk Besluit 22 oktober 2024 gemeente Echt-Susteren: verkoop is geen zelfrealisatie. Een heel interessant Koninklijk Besluit omdat de Kroon...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....

De Afdeling bevestigt: stikstofruimte van de 100 km-maatregel mag niet worden gebruikt

Sinds 24 maart 2020 kunnen natuurvergunningen worden aangevraagd op basis van het stikstofregistratiesysteem (SSRS). Een van de eerste maatregelen die door het...
Zonsondergang horizon - natura 2000 gebied

Het additionaliteitsvereiste bij stikstof: wanneer is extern salderen bij een project nu mogelijk?

Een project mag niet leiden tot aantasting van een Natura 2000-gebied. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van externe saldering. Deze manier...
No posts found