Alleen de verkrijger van uitsluitende zeggenschap heeft een meldingsplicht bij de NMa

8 februari 2011, laatst geüpdatet 11 september 2024
Een partij die voornemens is om de zeggenschap over (een gedeelte van) een onderneming over te dragen, hoeft zich voorlopig geen zorgen meer te maken over de eventuele melding van dat voornemen bij de NMa. In een belangwekkende uitspraak van 13 januari 2011 (LJN: BP0781), heeft de rechtbank Rotterdam namelijk geoordeeld dat alleen de partij die (uitsluitende) zeggenschap over een andere onderneming verwerft, meldingsplichtig is in de zin van de Mededingingswet.De casus luidde als volgt. Y hee...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Een partij die voornemens is om de zeggenschap over (een gedeelte van) een onderneming over te dragen, hoeft zich voorlopig geen zorgen meer te maken over de eventuele melding van dat voornemen bij de NMa. In een belangwekkende uitspraak van 13 januari 2011 (LJN: BP0781), heeft de rechtbank Rotterdam namelijk geoordeeld dat alleen de partij die (uitsluitende) zeggenschap over een andere onderneming verwerft, meldingsplichtig is in de zin van de Mededingingswet.

De casus luidde als volgt. Y heeft de aandelen in X van Z gekocht, waarna Y door de levering van 80% van deze aandelen uitsluitende zeggenschap heeft verkregen over X (de overige 20% zou later worden geleverd). Y nam X dus over van Z. Aangezien de drempelwaarden uit de mededingingswet zijn overschreden, is een concentratie in de zin van de mededingingswet tot stand gebracht. Het voornemen om deze concentratie aan te gaan is –in strijd met artikel 34 Mw- niet (tijdig) gemeld bij de NMa. Artikel 34 Mw bepaalt namelijk dat het verboden is “ een concentratie tot stand te brengen voordat het voornemen daartoe aan de raad is gemeld en vervolgens vier weken zijn verstreken.” De NMa legde zowel aan Y (de koper van X) als aan Z (de verkoper van X) een boete op vanwege de schending van deze meldingsverplichting. De NMa oordeelde dus dat uit artikel 34 Mw een meldingsplicht voor zowel de koper als de verkoper voortvloeit.

Z is het niet eens met het feit dat (ook) aan haar een boete is opgelegd en gaat tegen de boete in beroep bij de rechtbank Rotterdam. Zij stelt (met een beroep op de Europese mededingingsregels) dat uitsluitend een meldingsplicht rust op de verkrijgende partij bij een overname. De rechtbank Rotterdam stelt Z in het gelijk en baseert haar oordeel op “ een redelijke, systematische en historische wetsuitleg, en in verband daarmee ook op het Europese mededingingsrecht.” De wetgever heeft bij het opstellen van de Mededingingswet immers expliciet rekening gehouden met de Europese regels voor grensoverschrijdende concentratiecontrole (de concentratieverordening). In deze concentratieverordening is juist geregeld dat alleen de partij(en) die zeggenschap verwerven, het voornemen tot de overname dienen te melden. Daarbij komt dat de meldingsplicht in het leven is geroepen om de beoordeling mogelijk te maken van de effecten die de concentratie op de markt heeft. Ook vanuit dat oogpunt is het volgens de rechtbank Rotterdam niet logisch dat een meldingsplicht zou rusten op de verkopende partij (in dit geval Z). De verkoper is namelijk degene die de zeggenschap prijsgeeft en derhalve aan belang op de markt inboet.

Kortom, de verkopende partij die zeggenschap overdraagt, is volgens de huidige stand van de jurisprudentie niet langer meldingsplichtig. Dit neemt niet weg dat wel een meldingsplicht rust op alle partijen bij een concentratie, indien geen sprake is van een overname maar van een fusie of de oprichting van een gemeenschappelijke onderneming in de zin van de mededingingswet.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found