Afwijzing van een abnormaal lage inschrijving

10 januari 2009, laatst geüpdatet 11 september 2024
Aanbesteders hebben de bevoegdheid om “abnormaal lage inschrijvingen” af te wijzen. Maar wat is een “abnormaal lage inschrijving”? Over deze vraag moest recent de voorzieningenrechter van de rechtbank te Utrecht zich buigen.De wettelijke bepalingArtikel 56 Bao luidt als volgt:“Wanneer voor een bepaalde overheidsopdracht inschrijvingen worden gedaan die in verhouding tot de te verrichten werken, leveringen of diensten abnormaal laag lijken, verzoekt de aanbestedende dienst, voordat hij deze in...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Aanbesteders hebben de bevoegdheid om “abnormaal lage inschrijvingen” af te wijzen. Maar wat is een “abnormaal lage inschrijving”? Over deze vraag moest recent de voorzieningenrechter van de rechtbank te Utrecht zich buigen.

De wettelijke bepaling
Artikel 56 Bao luidt als volgt:
“Wanneer voor een bepaalde overheidsopdracht inschrijvingen worden gedaan die in verhouding tot de te verrichten werken, leveringen of diensten abnormaal laag lijken, verzoekt de aanbestedende dienst, voordat hij deze inschrijvingen kan afwijzen, schriftelijk om de door hem nodig geachte verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende inschrijving.”

Uitgangspunt is dus dat alvorens tot afwijzing van een abnormaal laag lijkende inschrijving wordt overgegaan, de inschrijver om een toelichting wordt verzocht. Alleen wanneer deze toelichting het abnormaal lage karakter niet wegneemt, kan tot afwijzing worden overgegaan.

Abnormaal laag bij dumpprijs of fout inschrijver
Volgens de Utrechtse voorzieningenrechter kan van een abnormaal lage inschrijving sprake zijn indien het gaat om zodanig lage tarieven dat de aanbesteder gegronde redenen heeft om te vrezen dat de inschrijver een fout heeft gemaakt of een dumpprijs heeft aangeboden, teneinde letterlijk tegen elke prijs de opdracht te verkrijgen. Het gaat derhalve om tarieven die lager zijn dan gewoon laag. In dergelijke gevallen ligt het in de rede dat de inschrijver in de uitvoeringsfase pogingen zal ondernemen om zijn al dan niet ingecalculeerde verlies goed te maken door te korten op de uitvoering. De aanbesteder wordt dan geconfronteerd met een inschrijver die zijn inschrijving niet kan waar maken.

Opgegeven beheerkosten waren abnormaal laag
Het ging in Utrecht om een aanbesteding voor het leveren, plaatsen, testen, beheren en onderhouden van een meetnet. Inschrijvers moesten onder meer een prijs opgeven voor het jaarlijkse beheer en onderhoud. Inschrijver X had ingeschreven met een prijs van € 78,- per meetpunt per jaar. Na een inhoudelijke beoordeling oordeelt de voorzieningenrechter dat de werkelijke kosten ten minste € 80,- zullen bedragen. Mede gelet op het feit dat X geen verdere inzage in de opbouw van het tarief van € 78,- had gegeven, concludeert de voorzieningenrechter dat dit tarief van € 78,- abnormaal laag is. De aanbesteder vreesde terecht dat X haar verplichtingen met betrekking tot het beheer en onderhoud van de meetpunten niet zou kunnen nakomen. Dit leverde voldoende grond op om de inschrijving van X terzijde te leggen.

Conclusie: veiligheidsklep voor aanbesteders
Bij abnormaal lage inschrijvingen bestaat het risico dat de inschrijver bij de uitvoering pogingen zal ondernemen om zijn al dan niet ingecalculeerde verlies te compenseren. Wanprestatie ligt derhalve op de loer. De bevoegdheid tot afwijzing van dergelijke inschrijvingen is derhalve een veiligheidsklep voor aanbesteders.
Bedacht dient te worden dat de afwijzing een bevoegdheid is en geen verplichting. Het staat een aanbestedende dienst dus in beginsel vrij om wel aan een ‘abnormaal lage inschrijver’ te gunnen.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found