Sustainable Finance: AFM vindt dat fondsen betere informatie moeten verstrekken over duurzaamheid

15 september 2021, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Beleggingsfondsen moeten beleggers informatie verschaffen over duurzaamheidsrisico's en -kenmerken. Dit moeten zij doen op grond van een Europese verordening: de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). De AFM heeft verkennend onderzoek gedaan naar de toepassing van de SFDR. Maar over welke informatieverplichtingen hebben we het eigenlijk?
In dit artikel

Het Rapport Implementatie SFDR van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) kunt u hier lezen. Samengevat vindt de AFM dat Nederlandse fondsen de SFDR niet goed genoeg toepassen. Veel fondsen hebben nog geen duurzame kenmerken aangegeven en als zij zichzelf wel duurzaam vinden, dan plaats de AFM daar met regelmaat vraagtekens bij. De AFM verwacht verbetering van de sector.

Wilt u weten wat de SFDR is en in zijn algemeenheid inhoudt? Lees dan hier een inleiding over de SFDR.

Om welke informatieverplichtingen gaat het?

Artikel 6: Algemene transparantie van de integratie van duurzaamheidsrisico's

Dit artikel bepaalt dat financiëlemarktdeelnemers bij precontractuele informatieverschaffing beschrijvingen opnemen van de wijze waarop duurzaamheidsrisico's in hun beleggingsbeslissingen worden geïntegreerd en de resultaten van de beoordeling van de waarschijnlijke effecten van duurzaamheidsrisico's op het rendement van de financiële producten die zij beschikbaar stellen. Uitleg moet worden gegeven als duurzaamheidsrisico's niet relevant worden geacht. Financiële adviseurs dienen hetzelfde te doen bij hun advieswerkzaamheden.

Met betrekking tot deze algemene transparantieverplichtingen vindt de AFM dat er ruimte bestaat voor verbetering in de informatieverstrekking. Zo worden in veel prospectussen duurzaamheidsrisico's beschreven, maar wordt de integratie in de beleggingsbeslissingen niet concreet gemaakt. Daarnaast worden de waarschijnlijke effecten van de duurzaamheidsrisico's op het rendement onvoldoende beschreven - vaak wordt volstaan met een generieke opmerking.

De AFM vindt dat minstens een direct verband wordt gelegd tussen duurzaamheidsrisico's waaraan de beleggingen van het fonds zijn blootgesteld en de (verwachte) impact op het rendement. De toezichthouder geeft als voorbeeld dat een vastgoedfonds bijvoorbeeld inzichtelijk maakt in hoeverre haar vastgoed kwetsbaar is voor overstromingen en wat dit kan betekenen voor het rendement.

Artikel 8: Transparantie van het promoten van ecologische of sociale kenmerken in precontractuele informatie

Dit artikel bepaalt dat wanneer een financieel product onder andere ecologische en/of sociale kenmerken promoot, moet tevens informatie worden verschaft over de wijze waarop aan die kenmerken wordt voldaan en in hoeverre gebruikte indexen daaraan consistent zijn.

AFM constateerde dat soms de ecologische of sociale kenmerken te algemeen zijn omschreven of dat niet werd toegelicht hoe ESG-kenmerken worden nagestreefd. Ook kon de AFM geregeld niet vaststellen of werd gewaarborgd dat ondernemingen waarin kan worden belegd praktijken op het gebied van goed bestuur volgen. Het promoten van deze kenmerken werden geregeld heel vrijblijvend geformuleerd zonder dat duidelijk was in hoeverre de kenmerken bindend zijn voor het belegigngsbeleid.

Artikel 9: Transparantie voor producten die duurzame beleggingen tot doel hebben

Dit artikel bepaalt dat informatie moet worden verstrekt over hoe gebruikte indexen als referentiebenchmarks bij duurzame beleggingen zijn afgestemd op het duurzame doel en hoe die indexen verschillen van brede marktindexen. En als geen index is aangewezen, dan moet informatie worden verschaft over het financiële product het doel van duurzame beleggingen zal bereiken. Als het product als doel vermindering van koolstofemissies heeft, dan dient ook informatie over het doel van lage koolstofemissieblootstelling (in het licht van het verdrag van Parijs) te worden toegelicht.

De AFM vindt dat dit betekent dat duidelijk moet worden toegelicht welke duurzame beleggingen worden beoogd, om zo te leiden tot meetbare resultaten. Een algemene afbakening of een algemene doelstelling om het duurzame profiel ten opzichte van de index te verhogen is onvoldoende.

Daarnaast constateerde de AFM dat in bijna alle onderzochte gevallen geen benchmark was aangewezen. De bijbehorende verplichting om toe te lichten hoe duurzaamheidsdoelen worden bereikt ontbrak vaak echter.

Nog geen nadere regels beschikbaar

De AFM constateert dat er nog genoeg te verbeteren valt. De toezichthouder geeft ook aan dat zij bewust is dat de SFDR-vereisten pas sinds maart van toepassing zijn, de Europese Commissie pas recent haar Q&A heeft gepubliceerd en dat door het ontbreken van technische standaarden (RTS) er nog flink wat onduidelijkheden zijn over hoe de regels moeten worden geïnterpreteerd. Maar voor het bieden van meer inzicht in duurzaamheidskenmerken hoeft in veel omstandigheden niet op de RTS te worden afgewacht. Werk aan de winkel!

Vragen over de SFDR?

Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts van Banking & Finance.

Gerelateerd

Vergunningplicht aanbieders zonnepanelen

Recentelijk heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) er op gewezen dat bedrijven die zonnepanelen verhuren aan consumenten met een optie tot koop mogelijk...

DORA en evenredigheid: een gelaagd en genuanceerd verhaal?

De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een feit en brengt veel nieuwe verplichtingen met zich voor financiële entiteiten. Alle entiteiten binnen het...

Integriteit in de financiële sector: meldplichten integriteit verzekeraars

Integriteit is van groot belang in de financiële sector. De toezichtswetgeving bevat dan ook verschillende verplichtingen op dit vlak. In deze bijdrage gaan...

Gerechtshof Den Haag wijst arrest over opslagwijzigingsbeding bij hypotheken

Het Gerechtshof Den Haag heeft op 11 oktober 2022 arrest gewezen over het opslagwijzigingsbeding bij hypotheken met een variabele rente, de zogenaamde...

Drie richtingen over variabele rente bij consumentenkrediet

Variabele rente bij consumentenkrediet is sinds 2012 ‘trending topic’ en heeft tot meerdere compensatieregelingen geleid. Naar aanleiding van uitspraken van...

Ambtshalve toetsing bij consumentenkrediet

Ambtshalve toetsing heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Als gevolg van jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie (‘HvJEU’) moet er ambtshalve...
No posts found