Is er sprake van misleidende reclame als geadverteerd wordt voor actieproducten die niet op voorraad zijn? Ja, zo luidt een
recente beslissing van de Reclame Code Commissie.
Het betreft een uiting in een reclamefolder van Emté voor “Dreft platinum all in one” lemon of original vaatwastabletten (verpakking 10 stuks) die worden aangeboden voor € 1,.
Bovenaan de pagina staat: “Aanbiedingen alleen geldig op donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 november.”
Tegen deze uiting in de folder wordt een klachtprocedure gestart. Op het moment dat de winkel ’s ochtends open ging op 9 november 2017, was het product niet verkrijgbaar en werd de klager verteld dat het ook niet meer zou binnenkomen. Klager heeft geen tegoedbon ontvangen omdat het een “tijdelijke aanbieding” zou betreffen.
Er is inderdaad sprake van misleiding als het product op de eerste dag van de actie, bij opening van de winkel, niet verkrijgbaar was:
Het verweer van Emté op overmacht maakt de beslissing niet anders, "nu het voor de consument geen verschil maakt wat de reden is van het feit dat de aanbieding niet beschikbaar is. Dat Emté een alternatief product heeft aangeboden maakt de beslissing evenmin anders, omdat het op de weg van Emté ligt om wanneer er actie gevoerd wordt voor een bepaald product, er zorg voor te dragen dat dit specifieke product van de aanbieding ook daadwerkelijk beschikbaar is, en wanneer daar onzekerheid over kan bestaan, het publiek hierover in de uiting te informeren"
Omdat in de uiting geen (duidelijke) informatie is verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC), wordt deze misleidend geoordeeld. Kennelijk is geen disclaimer, "op = op" of ander voorbehoud (zolang de voorraad strekt) gemaakt. Gezien de aard van het bijzondere aanbod dat hier is gedaan, het feit dat het product reeds aan het begin van de actie periode niet verkrijgbaar was, en de algemene strekking van het oordeel dat hiervoor is opgenomen, is overigens maar de vraag of dat iets had uitgemaakt.
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Reclame-uiting
Het betreft een uiting in een reclamefolder van Emté voor “Dreft platinum all in one” lemon of original vaatwastabletten (verpakking 10 stuks) die worden aangeboden voor € 1,.
Bovenaan de pagina staat: “Aanbiedingen alleen geldig op donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 november.”
De klachtprocedure
Tegen deze uiting in de folder wordt een klachtprocedure gestart. Op het moment dat de winkel ’s ochtends open ging op 9 november 2017, was het product niet verkrijgbaar en werd de klager verteld dat het ook niet meer zou binnenkomen. Klager heeft geen tegoedbon ontvangen omdat het een “tijdelijke aanbieding” zou betreffen.
De beslissing: misleiding
Er is inderdaad sprake van misleiding als het product op de eerste dag van de actie, bij opening van de winkel, niet verkrijgbaar was:
Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient zij ervoor zorg te dragen dat er een – in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame – redelijke voorraad goederen aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. Bovendien moet de consument, indien tevoren niet duidelijk is of er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen, in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid van het aangeboden product.
(...) In het onderhavige geval is het product überhaupt niet beschikbaar geweest. Nu in de uiting geen enkel voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot de beschikbaarheid, hoefde klager er geen rekening mee te houden dat dit artikel niet verkrijgbaar zou zijn.
Het verweer van Emté op overmacht maakt de beslissing niet anders, "nu het voor de consument geen verschil maakt wat de reden is van het feit dat de aanbieding niet beschikbaar is. Dat Emté een alternatief product heeft aangeboden maakt de beslissing evenmin anders, omdat het op de weg van Emté ligt om wanneer er actie gevoerd wordt voor een bepaald product, er zorg voor te dragen dat dit specifieke product van de aanbieding ook daadwerkelijk beschikbaar is, en wanneer daar onzekerheid over kan bestaan, het publiek hierover in de uiting te informeren"
Conclusie
Omdat in de uiting geen (duidelijke) informatie is verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC), wordt deze misleidend geoordeeld. Kennelijk is geen disclaimer, "op = op" of ander voorbehoud (zolang de voorraad strekt) gemaakt. Gezien de aard van het bijzondere aanbod dat hier is gedaan, het feit dat het product reeds aan het begin van de actie periode niet verkrijgbaar was, en de algemene strekking van het oordeel dat hiervoor is opgenomen, is overigens maar de vraag of dat iets had uitgemaakt.
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Gerelateerd
Intellectueel Eigendom