Duurzaamheidsclaims
De ACM gaat vuistregels opstellen voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten. Consumenten moeten zo goed en volledig voorgelicht worden over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Dit draagt bij consumentenvertrouwen en de stap naar een nog betere energietransitie. ‘Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen.’ aldus de ACM
Aankoopbeslissing
Consumenten nemen duurzaamheid steeds vaker mee in hun aankoopbeslissing. Daarom wordt het maken van reclame voor duurzame producten en duurzaamheid ook aantrekkelijker. ‘greenwashing’, dus het maken van misleidende claims moet worden voorkomen aldus de ACM.
5 vuistregels
De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven die duurzaamheidsclaims maken:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
De ACM geeft ook een aantal voorbeelden die van belang zijn voor producenten van witgoed, energieleveranciers, kledingproducenten, in de food en non-food sector, de vervoersector, en de maakindustrie (waaronder fast moving consumer goods) en over recycling.
ACM heeft ook een consultatie Leidraad geformuleerd, waarmee wordt ingezet op reclame voor duurzame energie-producten en -diensten
De consultatie staat nog open. Reageren is nog mogelijk tot en met morgen.
Joost Becker, advocaat reclamerecht