ACM wil misleidende duurzaamheidsclaims voorkomen

19 november 2020, laatst geüpdatet 11 september 2024
De Autoriteit Consument en Markt stelt 5 vuistregels voor het maken van reclame voor duurzame energieproducten en -diensten. De energietransitie wordt nu dus ook vanuit reclamerechtelijk perspectief bezien.
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Duurzaamheidsclaims

De ACM gaat vuistregels opstellen voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten. Consumenten moeten zo goed en volledig voorgelicht worden over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Dit draagt bij consumentenvertrouwen en de stap naar een nog betere energietransitie. ‘Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen.’ aldus de ACM

Aankoopbeslissing

Consumenten nemen duurzaamheid steeds vaker mee in hun aankoopbeslissing. Daarom wordt het maken van reclame voor duurzame producten en duurzaamheid ook aantrekkelijker. ‘greenwashing’, dus het maken van misleidende claims moet worden voorkomen aldus de ACM.

5 vuistregels

De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven die duurzaamheidsclaims maken:

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De ACM geeft ook een aantal voorbeelden die van belang zijn voor producenten van witgoed, energieleveranciers, kledingproducenten, in de food en non-food sector, de vervoersector, en de maakindustrie (waaronder fast moving consumer goods) en over recycling.

ACM heeft ook een consultatie Leidraad geformuleerd, waarmee wordt ingezet op reclame voor duurzame energie-producten en -diensten

De consultatie staat nog open. Reageren is nog mogelijk tot en met morgen.

Joost Becker, advocaat reclamerecht

Gerelateerd

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...
No posts found