ACM verscherpt toezicht op samenwerking en fusies van ziekenhuizen

6 december 2017, laatst geüpdatet 11 september 2024
De reden voor het verscherpt toezicht zijn de uitkomsten van twee onderzoeken. Uit het eerste onderzoek uit 2016 is volgens de ACM gebleken dat ziekenhuisfusies niet leiden tot verhoogde kwaliteit van de zorg. Het tweede onderzoek dat op 5 december 2017 is gepubliceerd, bevat aanwijzingen dat gefuseerde ziekenhuizen hogere prijzen hanteren dan vergelijkbare niet gefuseerde ziekenhuizen.De redenen voor verscherpt toezichtDe ACM concludeert dat voor het merendeel van de patiëntgroepen een prijs...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
De reden voor het verscherpt toezicht zijn de uitkomsten van twee onderzoeken. Uit het eerste onderzoek uit 2016 is volgens de ACM gebleken dat ziekenhuisfusies niet leiden tot verhoogde kwaliteit van de zorg. Het tweede onderzoek dat op 5 december 2017 is gepubliceerd, bevat aanwijzingen dat gefuseerde ziekenhuizen hogere prijzen hanteren dan vergelijkbare niet gefuseerde ziekenhuizen.

De redenen voor verscherpt toezicht

De ACM concludeert dat voor het merendeel van de patiëntgroepen een prijsstijging is gevonden zonder compenserende kwaliteitswinst. De onderzochte ziekenhuisfusies zorgen gemiddeld voor hogere zorgkosten zonder een aantoonbare relatieve verbetering in kwaliteit.

Naast de twee onderzoeken wijst de ACM op andere ontwikkelingen die haar hebben geleid naar haar aangekondigde verscherpte toezichtstijl:

  • Concurrenten en zorgverzekeraars hebben meer aandacht voor de concurrentierisico’s van voorgenomen fusies en onderbouwen deze steeds uitgebreider.

  • Zorgverzekeraars hebben groeiende praktijkervaring met fusies en kunnen met behulp van data-analyse hun stellingen onderbouwen (over bijvoorbeeld de door hen verwachte gevolgen van een fusie).


Commentaar

Tot op heden heeft de ACM pas één ziekenhuisfusie verboden. Wel was al eerder een trend zichtbaar dat de ACM kritischer naar samenwerking tussen ziekenhuizen kijkt dan voorheen. Waar de ACM aanvankelijk fusies veelal goedkeurde na beperkt marktonderzoek, heeft zij recent geoordeeld dat een zware analyse nodig was naar de concurrentiegevolgen van de fusie tussen VuMC en AMC ( inmiddels alsnog toegestaan), en een voorgenomen fusie van ziekenhuizen uit de regio Eindhoven.

De ACM heeft ook paal en perk getracht te stellen aan de publicatie door ziekenhuizen van hun tarieven. Het initiatief daartoe dient volgens de ACM niet door ziekenhuizen te worden genomen en (onder omstandigheden) wel door zorgverzekeraars.

Door de veelheid van publicaties van de ACM over de (ziekenhuis)zorgsector loopt een belangrijke rode draad. De ACM hecht (doorslaggevend?) veel belang aan het oordeel van zorgverzekeraars. Het is de vraag of dergelijke uitbesteding van het toezicht wenselijk is. Zorgverzekeraars hebben andere (eigen) belangen dan het publieke belang van de ACM: goed functionerende van (zorg)markten.

De strenge lijn van de ACM richting ziekenhuizen lijkt te leiden tot rechtsonzekerheid en –ongelijkheid tussen verschillende zorgsectoren. In de eerstelijn hanteert de ACM een compleet andere stijl. In die sector zal zij niet direct handhavend optreden als zorgaanbieders volledig transparant en in overleg met afnemers een samenwerking aangaan. Indien daarbij de grenzen van het kartelverbod worden bereikt zal de ACM eerst in gesprek gaan voordat een boete wordt opgelegd.

De boodschap van de ACM aan ziekenhuizen is vervelend en duidelijk. (Voorgenomen) samenwerkingsverbanden en fusies van ziekenhuizen liggen onder het vergrootglas van de ACM. Het is voor ziekenhuizen van toenemend belang dat zij hun (voorgenomen) samenwerkingen en fusies zorgvuldig beoordelen.

 

 

 

 

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found