ACM kritisch over voorgenomen concentratie van het zorgtoezicht

24 april 2015, laatst geüpdatet 11 september 2024
Tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer op 17 april 2015 heeft Henk Don namens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kanttekeningen geplaatst bij het voornemen van de Minister van VWS om het markttoezicht in de zorgsector te concentreren bij de ACM. In haar Kamerbrief over verbeteren kwaliteit en betaalbaarheid zorg heeft minister Schippers van Volksgezondheid Welzijn & Sport (VWS) zich op het standpunt gesteld dat de concentratie eraan zal bijdragen dat het markttoezicht in...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer op 17 april 2015 heeft Henk Don namens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kanttekeningen geplaatst bij het voornemen van de Minister van VWS om het markttoezicht in de zorgsector te concentreren bij de ACM. In haar Kamerbrief over verbeteren kwaliteit en betaalbaarheid zorg heeft minister Schippers van Volksgezondheid Welzijn & Sport (VWS) zich op het standpunt gesteld dat de concentratie eraan zal bijdragen dat het markttoezicht in de zorgsector wordt versterkt. Daarmee zou de “fusiedrift” in de zorgsector kunnen worden beteugeld.

Huidige situatie

Op basis van het huidige toezichtkader moeten bepaalde fusies en overnames ter goedkeuring bij de ACM worden gemeld zodat zij kan beoordelen of door de fusie of overname een concurrentiebeperkende machtspositie tot stand wordt gebracht. Bestaande aanmerkelijke marktmachtsposities worden daarentegen primair beoordeeld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Het beschikken over aanmerkelijke marktmacht is niet verboden, maar de NZa kan aan zorgaanbieders en -verzekeraars die beschikken over aanmerkelijke markmacht verplichtingen opleggen.

De Minister van VWS stelt in haar Kamerbrief dat de structuur van het huidige marktoezicht ertoe geleid heeft dat 2e-lijnszorgaanbieders (ziekenhuizen, GGZ-instellingen) een veel sterkere positie hebben dan de zorgverzekeraar, waardoor het risico bestaat dat kwaliteit van zorg en doelmatigheid achter blijven. Tegelijkertijd zou uit de evaluatie blijken dat zorgverzekeraars tegenover 1e-lijnszorgaanbieders (zoals huisartsen) juist een zeer sterke positie hebben. Zo worden huisartsen bij de jaarlijkse contractsonderhandelingen vaak door zorgverzekeraars verplicht om te ‘tekenen bij het kruisje’.

Reactie van de ACM op de plannen van de minister

De Minister van VWS is voornemens de taken van de NZa over te hevelen naar de ACM. Henk Don ziet in concentratie van het markttoezicht niet de oplossing van de in de evaluatie gesignaleerde bezwaren. Ook als de taken van de NZa naar de ACM worden overgeheveld, is de ACM bij het uitoefenen van toezicht gebonden aan de Mededingingswet en de Wet marktordening gezondheidszorg. Die rechtvaardigen ingrijpen door een markttoezichthouder slechts als de concurrentie tussen zorgaanbieders (al dan niet door een fusie of overname) wordt beperkt. De toezichtspraktijk van de ACM en de NZa laat volgens Henk Don zien dat de concurrentiebezwaren in de zorgsector momenteel beperkt zijn. Als de ACM geen mededingingsbezwaren signaleert, kan er op grond van het huidig wettelijk kader ook niet tegen (fusies van) zorgaanbieders worden opgetreden. Die situatie wijzigt niet als het markttoezicht bij de ACM wordt geconcentreerd.

Indien de Minister van VWS de in haar Kamerbrief genoemde “fusiedrift” in de zorgsector onwenselijk vindt en wil aanpakken (ook als fusies geen aanleiding geven tot mededingingsrechtelijke bezwaren) ligt een wetswijziging daarom ook meer voor de hand. In dat kader noemt Henk Don bij wijze van voorbeeld het uitbreiden van de zorgspecifieke fusietoets met niet-mededingingsrechtelijke normen (zoals minimumeisen aan de bereikbaarheid van de zorg in de vorm van maximale reistijden of de beschikbaarheid van een minimumaantal resterende zorgaanbieders na een fusie).

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found