ACM houdt signaleringen over beweerde overtredingen geheim

2 mei 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) handhaaft onder meer diverse regels ter bevordering van de marktwerking. Evenals andere toezichthouders maakt de ACM daarbij onder meer gebruik van tipgevers. De ACM heeft verschillende procedures in het leven geroepen met behulp waarvan (rechts)personen mogelijke overtredingen kunnen signaleren aan de ACM. ACM zal dergelijke signalen niet openbaar maken, zoals blijkt uit een besluit van 29 april 2014. De identiteit van tipgevers is daarmee gewaarborgd.I...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) handhaaft onder meer diverse regels ter bevordering van de marktwerking. Evenals andere toezichthouders maakt de ACM daarbij onder meer gebruik van tipgevers. De ACM heeft verschillende procedures in het leven geroepen met behulp waarvan (rechts)personen mogelijke overtredingen kunnen signaleren aan de ACM. ACM zal dergelijke signalen niet openbaar maken, zoals blijkt uit een besluit van 29 april 2014. De identiteit van tipgevers is daarmee gewaarborgd.

In principe verplicht de Wet openbaarheid bestuur ( Wob) de ACM om alle bij haar berustende stukken op verzoek te openbaren. De Wob voorziet echter in een aantal uitzonderingen op deze openbaarmakingsverplichting. Op basis van een belangenafweging mag publicatie (onder meer, maar niet uitsluitend) worden geweigerd als (rechts)personen onevenredig zouden worden benadeeld, een opsporings- en toezichtsbelang zou worden geschaad dan wel als de privacy van personen in het geding zou kunnen komen.

De ACM is van oordeel dat openbaring van signaleringen haar toezicht zou belemmeren. Niet kan worden uitgesloten dat ACM op grond van de signaleringen nader onderzoek beoogt, of reeds is aangevangen. Mogelijke overtreders kunnen bij publicatie van de signalen anticiperen op een (toekomstig) onderzoek van de ACM. Bovendien weegt het belang van de privacy van tipgevers zwaar voor de ACM. Indien zij het risico zouden lopen dat hun identiteit bekend zou worden via een beroep op de Wob, kan dat voor hen een belangrijke belemmering vormen bij het geven van een signalering. Tot slot zouden de belangen van tipgevers onevenredig worden benadeeld omdat zij het risico lopen van represailles van de partijen waarover zij bij de ACM hun beklag hebben gedaan, temeer als zij in een afhankelijke relatie tot hen staan.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found