De Autoriteit Consument en Markt (ACM) handhaaft onder meer diverse regels ter bevordering van de marktwerking. Evenals andere toezichthouders maakt de ACM daarbij onder meer gebruik van tipgevers. De ACM heeft verschillende procedures in het leven geroepen met behulp waarvan (rechts)personen mogelijke overtredingen kunnen signaleren aan de ACM. ACM zal dergelijke signalen niet openbaar maken, zoals blijkt uit een
besluit van 29 april 2014. De identiteit van tipgevers is daarmee gewaarborgd.
In principe verplicht de Wet openbaarheid bestuur ( Wob) de ACM om alle bij haar berustende stukken op verzoek te openbaren. De Wob voorziet echter in een aantal uitzonderingen op deze openbaarmakingsverplichting. Op basis van een belangenafweging mag publicatie (onder meer, maar niet uitsluitend) worden geweigerd als (rechts)personen onevenredig zouden worden benadeeld, een opsporings- en toezichtsbelang zou worden geschaad dan wel als de privacy van personen in het geding zou kunnen komen.
De ACM is van oordeel dat openbaring van signaleringen haar toezicht zou belemmeren. Niet kan worden uitgesloten dat ACM op grond van de signaleringen nader onderzoek beoogt, of reeds is aangevangen. Mogelijke overtreders kunnen bij publicatie van de signalen anticiperen op een (toekomstig) onderzoek van de ACM. Bovendien weegt het belang van de privacy van tipgevers zwaar voor de ACM. Indien zij het risico zouden lopen dat hun identiteit bekend zou worden via een beroep op de Wob, kan dat voor hen een belangrijke belemmering vormen bij het geven van een signalering. Tot slot zouden de belangen van tipgevers onevenredig worden benadeeld omdat zij het risico lopen van represailles van de partijen waarover zij bij de ACM hun beklag hebben gedaan, temeer als zij in een afhankelijke relatie tot hen staan.
In principe verplicht de Wet openbaarheid bestuur ( Wob) de ACM om alle bij haar berustende stukken op verzoek te openbaren. De Wob voorziet echter in een aantal uitzonderingen op deze openbaarmakingsverplichting. Op basis van een belangenafweging mag publicatie (onder meer, maar niet uitsluitend) worden geweigerd als (rechts)personen onevenredig zouden worden benadeeld, een opsporings- en toezichtsbelang zou worden geschaad dan wel als de privacy van personen in het geding zou kunnen komen.
De ACM is van oordeel dat openbaring van signaleringen haar toezicht zou belemmeren. Niet kan worden uitgesloten dat ACM op grond van de signaleringen nader onderzoek beoogt, of reeds is aangevangen. Mogelijke overtreders kunnen bij publicatie van de signalen anticiperen op een (toekomstig) onderzoek van de ACM. Bovendien weegt het belang van de privacy van tipgevers zwaar voor de ACM. Indien zij het risico zouden lopen dat hun identiteit bekend zou worden via een beroep op de Wob, kan dat voor hen een belangrijke belemmering vormen bij het geven van een signalering. Tot slot zouden de belangen van tipgevers onevenredig worden benadeeld omdat zij het risico lopen van represailles van de partijen waarover zij bij de ACM hun beklag hebben gedaan, temeer als zij in een afhankelijke relatie tot hen staan.
Gerelateerd
Mededinging en staatssteun