AGB-codes en VECOZO-registraties
Zorgaanbieders hebben een zogenaamde Algemeen Gegevensbeheer-code (‘AGB-code’) nodig om verleende zorg te kunnen declareren en te kunnen communiceren met onder meer zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten. Het betreft een unieke code die wordt geregistreerd in een landelijk register dat wordt beheerd door de organisatie Vektis. Zowel individuele zorgverleners als zorgaanbieders kunnen een AGB-code aanvragen en gebruiken. De AGB-code van een zorgaanbieder is gekoppeld aan het inschrijfnummer van de zorgaanbieder in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (het KvK-nummer). In het openbare AGB-register kunnen zorgaanbieders, zorgverleners en derden bestaande registraties raadplegen.
Daarnaast werken veel zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten met VECOZO (‘Veilige Communicatie in de Zorg’): een beveiligd internetportaal waarbinnen op versleutelde wijze informatie kan worden uitgewisseld. Denk bijvoorbeeld aan declaraties en verrekeningen tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten kunnen zorgaanbieders contractueel verplichten om zich aan te sluiten bij VECOZO. Om in aanmerking te komen voor een aansluiting bij VECOZO moet een zorgaanbieder aan diverse voorwaarden voldoen, maar in ieder geval beschikken over een KvK-nummer én een geldige AGB-code.
AGB-codes
Het AGB-register is gekoppeld aan het handelsregister van de Kamer van Koophandel en wordt regelmatig gesynchroniseerd. Wanneer gegevens van een zorgaanbieder in het handelsregister wijzigen, kan dit ook gevolgen hebben voor de geregistreerde AGB-codes. Afhankelijk van het type transactie (juridische fusie, activa-/passivatransactie of aandelentransactie) kan het zo zijn dat de AGB-code van een partij automatisch wordt beëindigd door Vektis, dat de overnemende partij een nieuwe AGB-code aan moet vragen of dat contactgegevens die zijn gekoppeld aan de AGB-code moeten worden aangepast. Het overnemen van lopende dossiers of onderhanden werk kan daarbij in het bijzonder complex zijn.
Het is daarom verstandig om bij fusies en overnames vooraf goed in kaart te brengen welke gevolgen de voorgenomen fusie of overname heeft voor AGB-codes waarmee zorg kan worden gedeclareerd. Zo kan worden voorkomen dat verleende zorg (al dan niet tijdelijk) niet kan worden gedeclareerd omdat AGB-codes zijn vervallen of ontbreken. Houd er rekening mee dat eenmaal vervallen AGB-codes niet kunnen worden hersteld en dat het aanvragen van nieuwe AGB-codes tijd kost.
VECOZO-registraties
Wanneer een zorgaanbieder als gevolg van een fusie of overname een nieuwe AGB-code moet aanvragen, dient de zorgaanbieder met deze AGB-code tevens een nieuwe VECOZO-registratie aan te vragen via de website van VECOZO. Dat is pas mogelijk als de AGB-code is uitgegeven en gaat dus niet automatisch.
Ook als de AGB-code gelijk blijft kan het zijn dat er andere wijzigingen moeten worden doorgevoerd in VECOZO (een contactpersoon, tekenbevoegdpersoon, adresgegevens et cetera). Dat is pas mogelijk als deze gegevens – voor zover vereist – zijn doorgegeven bij en verwerkt door de Kamer van Koophandel respectievelijk Vektis. Bij twijfel kunt u het beste contact opnemen met VECOZO.
Tip:
Wijzigingen in AGB-codes en VECOZO-registraties spelen niet alleen bij fusies en overnames, maar kunnen ook aan de orde zijn bij bijvoorbeeld wijziging van de naam, adres- of contactgegevens van een zorgaanbieder. Voor AGB-codes geldt dat sommige wijzigingen automatisch worden verwerkt vanwege de koppeling tussen het handelsregister en het AGB-register, maar sommige wijzigingen moeten separaat worden doorgegeven aan Vektis. Voor VECOZO moeten nagenoeg alle wijzigingen handmatig worden doorgegeven. Bij vragen helpen wij u graag op weg.
Gerelateerde blogs
Blogs die in deze blogreeks zijn verschenen:
Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: overgang vergunningen
Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: Interne gremia
Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen
Contact
Wilt u meer weten over fusies en overnames in de zorgsector? Neem dan gerust contact met ons op. Ons kantoor beschikt over een multidisciplinair team met advocaten, notarissen en fiscalisten dat gespecialiseerd is in het begeleiden van fusies en overnames in de zorgsector.