Aanbesteding van quasi-inbestede opdracht alsnog verplicht na wijziging verhoudingen

10 juni 2022, laatst geüpdatet 11 september 2024
Het Hof van Justitie heeft geoordeeld dat een quasi-inbestede opdracht moet worden aanbesteed zodra de verhoudingen tussen aanbestede en gecontroleerde rechtspersoon zodanig veranderen dat niet langer aan de vereisten voor quasi-inbesteding is voldaan.
Frank Cornelissen 
Frank Cornelissen 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

De zaak

De Italiaanse gemeente Lerici gunt in 2005 een opdracht voor afvalbeheer aan een dochteronderneming van ACAM, een samenwerkingsverband van Italiaanse gemeenten. Alle aandelen van ACAM zijn in handen van de deelnemende gemeenten, waaronder ook de gemeente Lerici. De gegunde opdracht heeft een looptijd tot 31 december 2028. De opdracht wordt niet aanbesteed met een beroep op de uitzondering van quasi-inbesteding (art. 12 lid 3 richtlijn 2014/24/EU, vgl. art. 2.24b Aw 2012).

Jaren nadat de overeenkomst is gesloten, wijzigt de situatie. De gemeentelijke aandelen in ACAM worden overgedragen aan IREN SpA. De dochteronderneming van ACAM blijft wel de opdracht voor afvalbeheer voor de gemeente Lerici uitvoeren. Of de quasi-inbestedingsrelatie door de aandelenoverdracht is geëindigd, laat het Hof in het midden. Dat is aan de verwijzende (Italiaanse) rechter. Onder meer omdat de gemeente Lirici op geen enkele wijze (ook niet via enig aandeelhouder IREN) toezicht op ACAM lijkt uit te oefenen en IREN ook private aandeelhouders kan hebben, vermoeden wij dat de onvermijdelijke conclusie is dat op de quasi-inbestedingsuitzondering geen beroep meer kan worden gedaan. Dat betekent op basis van oudere Europese rechtspraak dat de opdracht ook moet worden beëindigd.

Beroep op uitgezonderde opdrachtnemerswissel baat niet

De Italiaanse rechter werpt vervolgens de vraag op of gemeente Lerici beëindiging kan voorkomen met een beroep op de bestaande uitzondering voor wijziging van een opdrachtnemer bij herstructurering. Doorgaans kan een opdrachtnemer namelijk in geval van herstructurering (zoals i.c. verdedigbaar aan de orde is) worden vervangen, mits de nieuwe opdrachtnemer voldoet aan de oorspronkelijke geschiktheidseisen (die bij de aanbestedingsprocedure zijn gehanteerd) en door de overdracht van de overeenkomst aan de nieuwe opdrachtnemer geen andere wezenlijke wijzigingen in de opdracht ontstaan (artikel 72 lid 1 sub d onder ii richtlijn 2014/24/EU, vgl. artikel 2.163f Aw 2012). Ook mag de wisseling van opdrachtnemer niet zijn bedoeld om de toepassing van deze richtlijn te omzeilen.

Het Hof van Justitie wijst een beroep op deze regeling van de hand. De toegestane opdrachtnemerswissel bij een herstructurering blijft naar het oordeel van het Hof van Justitie voorbehouden aan aanbesteders die eerder wél een aanbestedingsprocedure hebben doorlopen. De opdracht tussen gemeente Lerici en de dochteronderneming van ACAM was echter nooit aanbesteed, en kan dus niet aan een andere opdrachtnemer worden overgedragen.

Conclusie

Kortom, als een quasi-inbestedingscontructie eindigt, bijvoorbeeld door deelneming van privaat kapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, dan moeten quasi-inbestede opdrachten alsnog op dat moment worden beëindigd. Daar is geen ontkomen aan, zo verduidelijkt het Hof van Justitie, ook niet met een creatief beroep op de uitgezonderde opdrachtnemerswissel bij herstructurering.

Hebt u vragen over het aanbesteden van overheidsopdrachten of het vermijden van een aanbestedingsplicht, neem dan contact op met Frank Cornelissen, Mathijs Jonkers of een van de andere advocaten uit het aanbestedingsteam van Dirkzwager.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found