5 aandachtspunten bij het opstellen van een Material Transfer Agreement

22 juni 2023, laatst geüpdatet 11 september 2024
Een Material Transfer Agreement (MTA) is een overeenkomst waarin de overdracht wordt geregeld van specifieke materialen voor onderzoeksdoeleinden. De MTA definieert de rechten van de verstrekkende organisatie en de rechten en verplichtingen van de ontvangende organisatie met betrekking tot de materialen en alle afgeleiden of wijzigingen daarvan. Materialen die vaak worden overgedragen op grond van een MTA zijn biologische en chemische materialen.
Christel Jeunink
Christel Jeunink
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Er zijn een paar aandachtspunten bij het opstellen van een Material Transfer Agreement (MTA):

1. Definieer het materiaal.

Allereerst is het van belang het materiaal dat wordt overgedragen duidelijk te definiëren. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van nauwkeurige omschrijvingen, identificatienummers en/of foto's. Zo wordt voorkomen dat er later onduidelijkheid ontstaat over welk materiaal precies is overgedragen.

2. Bepaal het doel van de overdracht.

Het is belangrijk om het doel van de overdracht van het materiaal te bepalen. Wordt het materiaal bijvoorbeeld overgedragen voor onderzoek, productontwikkeling of diagnostische doeleinden? Dit kan van invloed zijn op de afspraken die in de MTA worden vastgelegd.


3. Maak afspraken over gebruik en intellectuele eigendomsrechten.

Het is belangrijk om afspraken te maken over het gebruik van het materiaal en de bijbehorende intellectuele eigendomsrechten. Bijvoorbeeld wie eigenaar is van de intellectuele eigendomsrechten op het materiaal, hoe het materiaal gebruikt mag worden en wie verantwoordelijk is voor eventuele schadeclaims als gevolg van het gebruik van het materiaal.


4. Leg de vertrouwelijkheid vast.

Als het materiaal vertrouwelijke informatie bevat van de verstrekkende partij, is het belangrijk om afspraken te maken over de vertrouwelijkheid van het materiaal en de informatie die erin besloten ligt. Hierbij kan gedacht worden aan geheimhouding van het materiaal en de informatie, beperkingen op het delen van de informatie en het gebruik van de informatie alleen voor het doel waarvoor het is bedoeld.


5. Maak afspraken over aansprakelijkheid.

Het is belangrijk om afspraken te maken over aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld wie aansprakelijk is als het materiaal niet voldoet aan de verwachtingen, wie verantwoordelijk is voor eventuele schadeclaims als gevolg van het gebruik van het materiaal en wie de kosten draagt voor eventuele juridische procedures.

Het niet naleven van de gemaakte afspraken in een MTA kan leiden tot inbreuk op intellectuele eigendomsrechten en schadevergoedingsverplichtingen. Het is derhalve belangrijk om bij het opstellen van een MTA rekening te houden met de bovenstaande aandachtspunten, duidelijke afspraken te maken en de gemaakte afspraken ook na te leven.

Voor advies over MTA’s neem contact op met Christel Jeunink, specialist intellectuele eigendom

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found