1 pagina / bijlage te veel: buiten beschouwing laten of hele inschrijving ongeldig?

5 september 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Wat te doen als is voorgeschreven dat het in te dienen plan van aanpak dient te bestaan uit maximaal tien pagina’s en een plan van aanpak wordt ingediend bestaande uit tien pagina’s met daarbij een bijlage op A-3 formaat?De bijlage buiten beschouwing laten of de hele inschrijving ongeldig verklaren?Ongeldig verklaren, aldus de Haagse kort gedingrechter. Volgens de rechter betreft het weglaten van een van de pagina’s geen eenvoudige precisering of het recht zetten van een kennelijk materiële f...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Wat te doen als is voorgeschreven dat het in te dienen plan van aanpak dient te bestaan uit maximaal tien pagina’s en een plan van aanpak wordt ingediend bestaande uit tien pagina’s met daarbij een bijlage op A-3 formaat?
De bijlage buiten beschouwing laten of de hele inschrijving ongeldig verklaren?

Ongeldig verklaren, aldus de Haagse kort gedingrechter. Volgens de rechter betreft het weglaten van een van de pagina’s geen eenvoudige precisering of het recht zetten van een kennelijk materiële fout. De informatie op die pagina kan van invloed zijn op de beoordeling en het is ook arbitrair welke pagina weggelaten moeten worden.

De beslissing van de aanbestedende dienst, Rijkswaterstaat, om de bijlage buiten beschouwing te laten en aan deze aan deze (‘overcomplete’) inschrijver te gunnen, gaat derhalve over de kop. Rijkswaterstaat wordt door de rechter geboden de gunningsbeslissing in te trekken, de inschrijving van de (‘overcomplete’) inschrijver ongeldig te verklaren en de opdracht inzake groot onderhoud van vaarwerken te gunnen aan de eisende partij (die alsdan de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan).

T. van Wijk
Aanbestedings- en bouwrechtadvocaat

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found